Тенденцията за лавинообразно нарастваща демотивация за четене сред българските ученици от последното десетилетие на миналото столетие до днес и като последица от това – недопустимо слаби резултати при националните външни оценявания в 7. и 12. клас, налага както задълбочен анализ на съвременното състояние на литературното обучение, така и адекватна промяна по отношение на принципите на обучение, методите и средствата, като водещ трябва да бъде принципът на достъпност.Днес повече от всякога обучението по литература е от първостепенна важност за изграждането на младия човек. И на първо място – развиването на литературните умения на дванайсетокласниците. За да се постигне трайно по-добър резултат при работата с литературния текст (и в частност – лирическия), е необходимо осъвременяване на формите, методите и средствата за обучение. Един от начините е например чрез използване на интернет ресурси и по-конкретно чрез специализирана затворена група във фейсбук, където учителят публикува необходимите материали и където обучението и самоподготовката на учениците продължават. Този метод доказва своето предимство за преодоляване на недостатъчния брой часове по БЕЛ в 12. клас, както и в случаи на невъзможност за присъствие в учебния час (в това число и за самостоятелната форма на обучение).
За постигането на дълготраен положителен резултат е необходимо отчитане на непрекъснато променящите се условия на средата, в това число и в българското училище, на трайното настаняване в ежедневието ни на информационните и комуникационните технологии и намиране на оптималното съотношение между традиции и новаторство. Това налага търсенето на нови, адекватни форми, които да съчетаят всички позитиви и да сведат до минимум негативите, за да се постигнат трайно по-високи резултати в обучението по литература. Пример за подобна форма е уеб базираното обучение. Прилагането на уеб базирано обучение в училище има за цел да подпомогне традиционните форми и методи, като ги разнообрази и „скъси” естествената дистанция между образците на българската и световната литература и съвременните ученици.
Най-подходящи за прилагане в обучението по литература и по-конкретно за развиване на литературните умения при работа с лирически текст са блогът, сайтът, сайтовете за видеообмен, асинхронната кореспонденция, синхронното сътрудничество и уеб подпомаганите курсове, социалните мрежи. Такава форма например е създаването на специализирана затворена група във фейсбук, където учителят да публикува необходимите материали и където учениците да продължат своето обучение и самоподготовка.
Специализираната затворена група във фейсбук дава възможност на учителя:
- да въвежда, редактира и изтрива съдържание;
- да прикачва файлове от всякакъв тип (текст, илюстрация, звук, мултимедия, бази данни, програми и т.н.);
- да осъществява връзки към други ресурси в глобалната мрежа (сайтове, търсачки, речници, блогове и др.);
- да поддържа форум и чат, както и да оценява учениците чрез тях;
- да получава на своя имейл всички домашни, самостоятелни работи, презентации на учениците;
- да изпраща съобщения едновременно до всички ученици в групата или само до тези, до които е необходимо;
- да подготвя и да прилага тестови изпити, както и да анализира техните качества;
- да поставя задачи на учениците, да ги проверява, оценява и да обсъжда тяхното изпълнение;
- да следи развитието на учениците чрез резултатите от оценяването и да им дава постоянна обратна връзка;
- да наблюдава активността на учениците;
- да търси мнението на учениците си за своите курсове чрез анкетни проучвания;
- да оформи свой виртуален профил чрез кратко CV, снимка и др.