Използването на специализирана затворена група във фейсбук не изисква нито финансови средства, нито време за специално обучение на учителя и учениците (за разлика от платформите например). Същевременно учениците могат както да ползват публикуваната от учителя информация, така и да се консултират (с преподавателя или помежду си) по всяко удобно за тях време. Така се преодоляват недостатъчният хорариум (в 12. клас те разполагат с 3 часа задължителна и 1 час задължително избираема подготовка) и ограниченият брой часове за консултации (един път седмично).
Освен това – за разлика от всички останали видове уеб базирано обучение – при специализираната затворена група във фейсбук цялото необходимо учебно съдържание е съсредоточено на едно място (като се използва линк или пълен текст):
- текстовете на съответните литературни произведения;
- Речник на литературните термини;
- Речник на остарели, редки и диалектни думи;
- нормите на СБКЕ (съвременния български книжовен език);
- биографиите на българските автори от Хр. Ботев до Д. Димов;
- критериите на МОН за оценка на резюме, есе и ЛИС (литературноинтерпретативно съчинение).
Към всичко това трябва да се прибавят:
- линкове към драматизирани и филмирани варианти на изучаваните литературни произведения;
- аудиозаписи, направени със съвременните български автори;
- подготвени от учителя материали като линк към блога на учителя или като постнат текст.
И тъй като, завършвайки 12. клас, учениците се явяват на задължителен държавен зрелостен изпит (ДЗИ), в тази група те разполагат още:
- с тестове на МОН във формата на ДЗИ;
- с тестове във формата на ДЗИ, съставени от учителя;
- с тестове, проверяващи литературните знания;
- с тестове, проверяващи теоретичните знания;
- с тестове, проверяващи езиковите знания;
- с тестове, проверяващи литературните умения;
- с тестове, проверяващи езиковите умения;
- с игрословици, кръстословици (за затвърдяване на знанията).
Всичко това дава възможност на учениците да работят по-концентрирано и да не губят време в търсене на съответните материали в мрежата или в библиотеката. При възникнал проблем или необходимост от консултация, от уточняване и др. п. веднага може да се потърси помощта на учителя. От друга страна, така в най-чист вид се осъществява и индивидуалният подход към всеки ученик. А при констатиране на по-сериозни пропуски или при необходимост от акцентиране върху дадения казус (респ. проблем) учителят има възможност веднага да реагира, като направи съответната публикация. Така дванайсетокласниците по-леко, по-безпроблемно, без излишно напрежение, негативни емоции и усещане за принуда и задължителност усвояват съответните литературни знания и умения. Това съответно води и до трайно по-високи резултати.
Учениците имат възможност да получават своите задачи индивидуално от учителя (като лични съобщения) и отново по същия начин (или на имейла) да изпращат съответните отговори. Консултирането, уточняването на възникналите в процеса на работа неясноти се извършват от страна на учителя по същия начин – като лично съобщение или по имейла. Учениците работят с удоволствие и проявяват отговорно отношение към учебния процес. В определени моменти дори възприемат работата с лирическите текстове като своеобразна игра. В непринудени разговори – както помежду си, така и с учителя – учениците споделят, че по този начин усвояват неусетно, по-бързо и по-трайно литературните знания и умения. Доказателство за това са и получените резултати.
Чрез използването на социалните мрежи и в частност – специализираната затворена група във фейсбук, се цели постигането на по-високи образователни резултати, както и стимулиране на интереса към художествената литература, провокиране на читателската активност, осъществяване на връзки с другите видове изкуство (кино, театър), изграждане на междупредметни връзки (в случая с новата българска история и информационните технологии) и не на последно място – създаване на положителна нагласа за работа. Всичко това разширява, обогатява културния кръгозор на учениците. По този начин негативите, свързани с пристрастеността към компютърни игри и сърфиране в интернет, се „трансформират“ в позитиви.
Използването на възможностите на интернет в обучението по литература и по-конкретно при работата с лирически текст води до повишаване:
- на мотивацията на учениците;
- на ефективността на работата им;
- на интереса им към литературата;
- на активността им – така се преодолява пасивността им в образователния процес;
- на степента на развитие на уменията за самостоятелна работа с различни видове източници.
Предимството при ползването на социалните мрежи в обучението е, че се съчетава полезното с приятното, тъй като това е предпочитаното (ако не и любимото) място на учениците и така усвояването на „сериозното“ и „скучно“ учебно съдържание става по-леко и почти неусетно. А за по-чувствителните и по-стеснителните ученици – и по-спокойно, тъй като се избягва прекият зрителен контакт с учителя.
-
- Кръстев, Е. (2010). Методика на обучението по литература. Пловдив: Контекст.
- Николова, И. (2000). Проектиране и реализация на WWW базирано обучение: Методология и средства. Докторска дисертация, СНС по информатика и приложна математика.
- http://www-it.fmi.uni-sofia.bg/courses/elearning
- https://web.facebook.com/groups/461743540664927
-
Пролет Янчева-Бойчева, ПГСАГ „Проф. арх. Стефан Стефанов“, Монтана
prolet_mj@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова