Експерименталната програма съдържа нови тематични акценти при изучаването на творчеството на Димчо Дебелянов. Те подпомагат усвояването на Дебеляновата поезия чрез разпознаване, осмисляне и тълкуване на културните кодове, които в стиховете му изграждат модернистичен проект за човека и света. Педагогическото изследване включва приложението на междутекстовия подход в усвояването на поезията на Димчо Дебелянов в 11. клас. Базирано е върху възможностите за ефективен литературен анализ чрез съпоставяне на поетическия текст с библейския въз основа на диалогичната обвързаност помежду им.
Изследователската програма е реализирана в 11. клас основно през м. май и юни 2016 година в Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Пловдив.
Във връзка с учебния материал по литература учениците периодично се връщат към наученото за Библията и от Библията, когато това е необходимо за задълбочаване на анализа при автори и творби, осъществяващи връзки с Библията чрез образи, теми, цитати, алюзии. Затова след първия час, посветен на биографията на Димчо Дебелянов в 11. клас, учениците си припомнят изученото в 9. клас от раздел „Библия“ чрез интерактивни методи – електронни презентации, решаване на съставени от учителя кръстословици на библейска тематика. Така те имат възможност да участват активно в учебния процес и същевременно да се позабавляват, защото решаването на кръстословиците придобива състезателен характер.
При анализа на всяко от деветте матуритетни стихотворения на Дебелянов учениците работят самостоятелно и по групи, като в него се включва и задача за откриване на библейските препратки (междутекстов подход) и за тяхното тълкуване. По време на попълването на таблиците учениците имат възможност в случаи на затруднения да се консултират с учителя, а също – да запълнят пропуските си и да обогатят знанията си чрез личен избор и прочит на необходимата им за ориентир информация от помощни работни листове, изпълняващи ролята на допълнителен библейски ключ. Тези дидактически материали съдържат фразеологични словосъчетания с библейски произход, библейски цитати, библейски сюжети в резюме и други кратки текстове, значими за осмисляне на поетическите текстове. Всеки ученик има възможност да прегледа и да прецени коя от информационните бланки му е необходима и ще му послужи за интерпретирането на конкретната поетическа творба.
За голяма част от произведенията на българската и световната литература водещ интерпретативен подход е чрез библейските ключове и архетипните образи, теми и мотиви, защото така се стъпва върху вечните естетически критерии. В основата на цялата европейска култура е залегнал митът за Сътворението, който изгражда символичния образ на света.
Универсалният символен език, чрез който Дебелянов означава модернистичния си проект за света и човека, е почерпан от Библията. Образът на модерния човек в стиховете на поета е изграден с библейския мотив за изгубения дом – рай. Внушението за кризис, упадък, разпад в елегиите му е постигнато на основата на мита за грехопадението. Модерният човек е бездомен, сам, лишен от уюта и защитата на дома. Животът му е драматичен, човекът е обречен на раздвоение между божественото и земното, копнеж по Божественото битие и единение на душата с Бога.
Експерименталната работа показа, че съчетаването на междутекстовия подход, осъществен въз основа на диалогичността на лириката на Димчо Дебелянов с Библията, и на биографичния подход е особено ефективно. Още в 8. клас учебната програма по литература ситуира творчеството на поета в темата „Родът и голямата човешка общност“ – тема, за чието осмисляне е уместно прилагането на биографичния подход (патриархалната атмосфера в родната на поета Копривщица с родовите ценности). Отделните стихотворения на Дебелянов изграждат една цялостна картина – разказ, проблематизиращ родовите и универсалните ценности. А библейските мотиви в Дебеляновата лирика са символично въплъщение на най-важните въпроси, чиито отговори човечеството търси и решава в хода на хилядолетията.
Анализът на резултатите и съпоставката между постиженията на учениците от експерименталната и от контролната група в края на иновационното обучение показват по-висока успеваемост на експерименталната група. Акцентът при изучаването на стихотворенията на Димчо Дебелянов върху смисъла на библейските препратки в тях помага на учениците да осмислят заложените в творбите проблеми и да достигнат до поетическите послания. Това от своя страна води до повишаване на литературните компетентности на учениците, свързани с творчеството на Дебелянов.
-
Валерия Диневска, ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“, Пловдив
v_dinevska@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова