Технологичният модел на педагогическо взаимодействие в арт ателиета – тематично обособени в различни направления, но гъвкави структури, в чиято дейност успешно се интегрират различни теми от образователно направление (ОН) „Изобразително изкуство“ – включва дейности на децата в следните ателиета:
- Ателие „Шарена паничка“ – ОН „Изобразително изкуство“, ОН „Художествена информация и литература за деца“, ОН „Игрова култура и пресъздаване“ (графика, живопис, керамика, моделиране, апликиране);
- Ателие „Аз се чудя на небето“ – ОН „Ориентиране в природния свят“, ОН „Изобразително изкуство“ (батик, живопис, апликиране, моделиране, мида, пясък);
- Ателие „Аз имам право на дом и семейство“ – ОН „Социален свят“, ОН „Изобразително изкуство“ (моделиране, апликиране, оригами).
На констатиращия етап на изследването се прилагат дидактометрични тестове за установяване на нивото на развитие на фината моторика и графичните умения на децата.
На базата на резултатите от тестовете се изготвя програма за провеждане на формиращия етап. В календарния план за реализиране на педагогическото изследване са включени следните теми: „Шарена паничка“, „Къщата на моите мечти“, „Ваза с цветя“, „Космос“, „Пъстри черги“, „Вълшебно килимче“, „Кукерски маски“, „Пижо и Пенда“, „Мартенички“, „Цвете за мама“, „Дъга“, „Великденско яйце“.
Наред с развиването на фината моторика и графомоторните умения на децата по време на формиращия етап се цели развиване на качествата на личността, необходими за писането, като съсредоточеност, организираност, трудолюбие. Основните методи, използвани в дейността на ателиетата за реализиране на технологията, са действено-творческото моделиране и самостоятелно-творческата задача. Прилагат се и традиционни методи като демонстрация, упражнение, беседа.
Ученето чрез откриване и чрез действие е водещ мотив за работата в ателиетата. Тук децата имат възможност да използват различни материали, да избират сами техниките, с които да си служат, и с огромно удовлетворение представят своите произведения. Същевременно те се учат да преодоляват трудностите и страха от неуспех, което неизменно съпътства подготовката за писане при усложняване на задачите.
На контролния етап на изследването се извършва дидактометрично замерване за установяване на нивото на развитие на фината моторика и графичните умения на децата.
На база на констатираните резултати от експерименталната работа и техния анализ може да се направят следните изводи:
- Децата от целевата група, по отношение на които се приложи продуктивна изобразителна дейност в условията на арт ателие за развиване на фината моторика и графичните умения, имат по-високи постижения на контролния етап на експеримента в сравнение с постиженията си на констатиращия етап, а и в сравнение с децата от контролната група. Сравняването на резултатите от изпълнението на тестовите задачи на констатиращия и на контролния етап на двете групи деца е показател за това, че разработеният и апробиран модел за развиване на фината моторика и графичните умения на 6–7-годишните деца чрез изобразителното изкуство в арт ателие в условията на детската градина е ефективен. Резултатите от контролния етап свидетелстват за усъвършенстване на фината моторика и графичните умения на децата.
- Моделът допринася за развиване на фината моторика и графичните умения като база за усвояване на писането в 1. клас. Децата от целевата група показват по-голям напредък от този на децата от контролната група.
- Моделът доказва ефективността на рефлексивния подход в системата на предучилищното образование.
Хипотезата в настоящото изследване се потвърждава. Системната работа за развиване на фината моторика и графичните умения на 6–7-годишните деца чрез изобразителното изкуство в арт ателие в условията на детската градина стимулира развитието на фината моторика и графичните умения у 6–7-годишното дете.
Чрез използването на система от изобразителни дейности в арт ателието като допълнителна форма на педагогическото взаимодействие в предучилищното образование и в частност – в подготвителна група, се подпомага ефективността на образователния процес, съдействайки за повишаване на познавателната мотивация на детето и поставяйки го в ролята на активен субект на своето образование.
Като предлагаме на децата в предучилищна възраст възможности за развиване на техните умения по изобразително изкуство, ние подпомагаме и обогатяваме не само способностите им за развитие на фината моторика като физиологично качество и процеса на развиване на графичните им умения, но и развиването у децата на социална и емоционална интелигентност, желание за успех и себеизява, защото са налице свързващи информационни и интелектуални структури. Това от своя страна ще подпомогне и развитието на уменията у децата за справяне с нестандартни житейски ситуации, които изискват интегрален тип компетентности.
В заключение, процесът на създаването и апробирането на модела за развиване на фината моторика и графичните умения на 6–7-годишните деца чрез изобразителното изкуство в арт ателие в условията на детската градина беше една от най-ценните и богати по съдържание творчески дейности, чието изпълнение повлия положително както върху качеството на фината моторика, графичните умения и изобразителната дейност на децата, така и върху компетентностите на педагога в научно-практически аспект.
-
Надежда Ралчева, ОДЗ № 7 „Детелина“, София
bogi_show@abv.bg
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева