За успешното прилагане на иновативния модел предварително са изготвени:
- макет на Къщата на съществителните имена, върху която по-късно се залепват/прикрепват с пинчета изработените заедно с учениците т.нар. активни картички (мозъчни карти);
- табло – алгоритмично предписание;
- информационни листовки с разнообразен текстов материал за откриване и назоваване на различни предмети и представяне чрез активните картички в подготвителната част (от листовка 1 до листовка 21), за откриване на съществителни имена при работа по някои от темите за съществително име (от листовка 22 до 33);
- интерактивни странички, върху които учениците да развиват своите компетенции;
- цветни листа (формат А4), сгънати на хармоника, за работа по групи и прилагане на техниката „Лавина“ („Снежна топка“);
- дванайсет мултимедийни презентации – осем от тях са с богат илюстративен материал и гатанки, с помощта на които се провеждат упражнения за съотнасяне на видови и родови понятия основно в подготвителната част, а по останалите четири учениците развиват своите умения (презентациите са средство за визуализиране и представяне по много атрактивен и изключително интересен за малките ученици начин на текстове и поставени към тях задачи от забавни герои, които „осъществяват“ диалог, взаимодействие (интеракция) с учениците);
- игра „Назови предмет“, свързана с конкретната цел на педагогическото изследване; картончета – части на играта, с упътване;
- картончета в три цвята (червени, жълти и зелени) за всеки ученик, в помощ на техниката „Светофар“.
Предварителната подготовка на учениците за изучаване на граматическото понятие за съществително име включва:
- Анализ на текстове от информационните листовки (1–21), предварително раздадени на учениците за работа в групи по двама (трима, четирима); учителят всеки път променя състава и броя на учениците в групите. С помощта на текстовете се провеждат и упражнения в съотнасяне на видови (частни) понятия към родови (общи) или на родови понятия към видови.
- Мултимедийно представяне на богат визуален материал (презентации 1–5,7,8) и изпълнение на различни задачи, поставени от забавните герои в презентациите. Отново напътствани от учителя, учениците съотнасят родови към видови понятия и обратно.
- Задача към учениците да помогнат на учителя за изработването на активни картички, като потърсят и донесат различни фотоси, рисунки, които илюстрират назовавани чрез листовките и презентациите предмети.
Учителят подготвя и постепенно в процеса на упражненията залепва табелките с родови понятия над десетте прозорчета на Къщата, където по-късно ще бъдат прикрепени и изработените картички. На табелките е написано: (1) Това, което чувам, помирисвам, усещам; (2) Чувства, Емоции, Качества, Състояния, Действия; (3) Семейство, Роднини, Близки и познати; (4) Човешкото тяло (частите и органите му), Пол, Възраст; (5) Професии, Превозни средства, Облекло, Храна; (6) Обществени явления, Нещата (вещите) около нас; (7) Природата и природните явления; (8) Растенията и техните части; (9) Животните и частите на тялото им; (10) Годината (сезони, месеци, астрономично време, дни на седмицата, празници и отдих, спорт и развлечения).
В резултат на упражненията чрез информационните листовки и компютърните презентации учениците обобщават получените от тях знания за предметите: предмети се наричат и нещата/вещите (мебели, облекло, съдове, играчки, инструменти и др.), и животните, и растенията, и хората (семейство, роднини и близки, професии, превозни средства), и годината (сезони, месеци, дни на седмицата, празници и отдих), и природните явления (вятър, буря, мъгла, мраз…) и т.н. Така учителят довежда учениците до извода: Всичко, което ни заобикаля, всичко, което виждаме, за което можем да запитаме „Кое/Кой е това?“, „Какво е това?“, всичко това са предмети. Понятието за предмет се уточнява от учителя, като се изтъква, че частите на предметите са също предмети, ние ги виждаме и за тях можем да запитаме: Какво е това? (части на човешкото тяло – презентация 8; части на телата на животните – презентация 3 и информационни листовки 11 и 12; части на растенията – презентация 2 и информационна листовка 5; части от къща – презентация 5; части от дреха – презентация 1; части от превозно средство – презентация 1 и информационна листовка 20; хранителни продукти – презентация 1 и информационни листовки 8 и 16). Същото може да се каже и за ония предмети, които са съвкупност от други предмети. Тук спадат нещата/вещите, природата и обществените явления, превозните средства и т.н. (гардероб, печка, хладилник, поле, градина, ливада, гора, река, фабрика, кино, училище, поща, театър, трамвай, трактор, комбайн и т.н.).
Най-после в подготвителната част от учителя се дава понятие за одушевени и неодушевени предмети. Одушевени предмети: хората, животните. За тях може да се запита „Кой е това?“. Неодушевени са всички останали предмети. За тях може да се запита „Какво е това?“.
- Представяне и аргументиране от учителя на готови активни картички и прикрепване върху „тухличките“ на Къщата; допълват се по време на новите уроци за съществително име.
След тази подготвителна работа се преминава към запознаване на учениците с понятието „съществително име“.