Примери за използване на интерактивни техники при изучаването на съществителното име
По време на експерименталното обучение са използвани следните интерактивни техники: Светкавица, Лавина, Мозъчна атака, Съчинение по опорни думи, Активни картички, Светофар, Трите (четирите, петте…) важни неща.
Светкавица е подходяща за началото на урока за род на съществителното име (нови знания), началото на първия урок за съществителни нарицателни имена и на първия урок за съществителни собствени имена (за „събуждане“ на класа), началото на упражнителния урок за съществително собствено име, началото на урока за съгласуване на съществително и прилагателно име. Чрез тази техника бързо и по забавен за учениците начин се проверяват знанията им за предметите, за вид, род и число, уменията им за съотнасяне на родови към видови понятия, за назоваване на собствени имена, за образуване на словосъчетания. Важен е ефектът на изненадата.
Лавина е подходяща за началото и края на урока за число на съществителното име (нови знания) и за началото и хода на урока за съществителни умалителни имена (нови знания). В първия случай класът е разделен на три групи и всяка получава своята задача, а във втория задачите са разделени между момчета и момичета. Всяка група получава листове формат А4, нагънати на хармоника, с празно поле за всеки ученик и когато той отговори, прегъва полето назад, за да не се вижда написаното от другите участници. В първия урок задачите са за запис и определяне по род на съществителни имена, назоваващи вещи, природа или обществени явления. След това учениците съотнасят граматически форми за единствено и множествено число, като целта е да развиват уменията си за преобразуване на съществителни имена по число. Във втория урок момичетата имат задача да напишат любимата си гозба (десерт) и един хранителен продукт за нея, а момчетата – едно превозно средство и негова съставна част.
Мозъчна атака е подходяща за началото на урока за видовете съществителни имена (нови знания). Използва се за бързо провокиране на асоциации по темите „Гара“ и „Лято“. Назованите думи се записват на дъската и заедно с думите, записани от мултимедийното презентиране в хода на урока, са опора за прилагане на техниката „Съчинение по опорни думи“.
Съчинение по опорни думи е подходяща за написването на кратко съчинение по темите „Гара“ или „Лято“ и за съставянето на разказче на гърба на интерактивна страничка 12, описващо случилото се при свое нараняване. Развиват се умения за целесъобразна употреба на съществителните имена в речта.
Активни картички е подходяща за реализирането на замисъла на Къщата на съществителните имена. Учениците помагат за изготвянето на картичките, като донасят различни фотоси и рисунки, илюстриращи назовани предмети в подготвителната част преди изучаването на съществителното име. Поетапно учителят представя и аргументира готови активни картички и ги прикрепва върху „тухличките“ на Къщата под съответните табелки с родови понятия. Активните картички, илюстриращи съществителни имена, които назовават онези предмети, които чуваме, помирисваме, усещаме, също – чувства, емоции, качества, състояния, действия и т.н., се изработват от учителя. С помощта на учениците той ги поставя на определеното място под табелките върху Къщата след изпълнението на задачите от презентация 6 по време на упражнителния урок за съществително име. В процеса на изучаване на съществителното име учениците донасят още фотоси и рисунки, с които назовават различни съществителни имена, съотнасяйки видови към родови понятия от табелките върху Къщата, и ги поставят в нейната Поща.
Светофар е подходяща за втория урок за съществителни нарицателни имена и за урока за съществителни умалителни имена, когато учениците завършват задачата с техниката „Лавина“. С тази техника се проверява груповата работа върху текстове от информационните листовки от номер 22 до 33, като в началото на часа на всеки ученик е раздаден комплект от три цвята картончета (червен, жълт и зелен).
Трите (четирите, петте…) важни неща е подходяща за края на първия урок за съществително име (нови знания), края на урока за видове съществителни имена (нови знания), края на урока за съществителни умалителни имена (нови знания), края на обобщителния урок за съществително име. Техниката се използва с цел обобщение на натрупаните знания в текущ или в предходни няколко урока.