Начини за употреба на нагледни средства при изучаването на съществителното име
Макетът на Къщата на съществителните имена, „Адрес: ул. Части на речта №1, Съществително име“, е изложен на видно място пред класа. В упражнителния урок за съществително име освен поставянето на последните активни картички се уточнява, че Къщата има три входа: вход 1 – „Един“, вход 2 – „Една“, вход 3 – „Едно“. Приема се, че през първия вход „ще преминават“ предметите, на които им приляга думата „един“, през втория – тези, на които им приляга думата „една“, и през третия – тези, на които им приляга думата „едно“. Учениците се обръщат към макета в различни ситуации: след работа по интерактивна страничка 2, където се съотнасят някои назовани видови понятия към родови от табелките върху Къщата; след приложение на техниката „Светкавица“ преди запознаване с род на съществителните; след работа върху интерактивна страничка 3, където „преминават“ през входовете и определят съответно рода на предметите; след приложение на техниката „Мозъчна атака“ при запознаване с видовете съществителни имена. Къщата на съществителните с табелките и активните картички по нея „подсказва“ на учениците до края на учебната година. Чрез илюстрациите в прозорчетата и записаните над тях родови понятия те свикват да подбират и видови понятия, а също така да ги разпознават в текстовете.
Таблото – алгоритмично предписание, за откриване и определяне на съществителните имена по вид, род и число се представя пред учениците в първия урок за съществителни нарицателни имена. Закачва се на видно място до Къщата. С негова помощ на вниманието на учениците се предоставя образец предписание и те могат да извършват конкретен вид дейност, а също и да контролират всяка стъпка в своята работа и в съответствие с това да коригират допуснатите грешки.
Информационните листовки са 33 на брой. Върху листовките от номер 1 до 21 се работи в подготвителната част по групи преди изучаването на съществителното име. Съобразно със съдържанието на текстовете, учителят е записал различни задачи над тях. Целта е учениците да се упражнят в откриване и подчертаване на различни предмети, което е стъпка към усвояването на граматическата предметност. Включени са упражнения за съотнасяне на видови (частни) понятия към родови (общи) или на родови към видови. Върху останалите информационни листовки – от номер 22 до 33, се работи отново по групи във втория урок за съществителни нарицателни имена. Върху текста от листовката учениците подчертават с права черта само съществителните нарицателни имена. Един ученик от групата ги преписва в колонка под текста и заедно ги определят по род и число, следвайки алгоритмичните стъпки от таблото.
Интерактивните странички са 12 на брой. В първия урок за съществително име след новите знания съвсем накратко учителят запознава учениците с книжката „Дръндьото: Направи-си-сам книга“ от Джеф Кини (Кини, 2013). Авторът приканва малкия читател да създаде свой собствен бестселър. В тази книга читателят е автор, илюстратор и главен герой. Тя прелива от интерактивни страници, с достатъчно място читателят да разкаже личната си история и да създаде свое собствено неповторимо произведение. Дори авторът съветва читателя, каквото и да е намислил, непременно да я скъта на сигурно място веднага щом я завърши, защото, когато стане богат и известен, тя ще струва цяло състояние. Учителят запознава учениците с Грег Хефли и Раули Джеферсън, които са много добри приятели и споделят личните си истории на страничките на книжката. Всеки ученик работи върху тези 12 интерактивни странички в рамките на уроците за изучаване на съществителното име и в урока за съгласуване на съществителното и прилагателното. Така те си правят капсула на времето в първия урок за съществително име; тест за съвместимост – минути преди края на упражнителния урок за съществително име; измислят си сандвич и го рисуват след запознаване с род на съществителните; описват какво има в техния мозък в края на първия урок за съществителни нарицателни имена; „предсказват“ своето бъдеще в края на втория урок за съществителни нарицателни имена; записват техните любими и техните омразни след „събуждането“ с техниката „Светкавица“ в първия урок за съществителни собствени имена; момчетата си съставят свой спортен отбор, а момичетата създават своя група през последните 7–10 минути от втория урок за съществителни собствени имена; записват за домашна работа изисквания към гримьорната им, в случай че станат известни музиканти или кинозвезди, след урока за съществителни умалителни имена; описват най-добрата им почивка в обобщителния урок за съществително име; правят си тест за характер след запознаване с новата учебна информация в урока за съгласуване на съществително и прилагателно име; за домашна работа изброяват нараняванията си по примера на Грег Хефли и на гърба на страничката съставят кратко разказче по преживяното. По време на работата върху интерактивните странички учениците използват съществителни имена; отнасят видови понятия към родови от табелките върху Къщата с „преминаване“ през правилния вход; определят съществителните по род и число; съставят кратки изречения, както и кратко разказче по преживяно; преобразуват нарицателни в умалителни имена и ги определят по род и число.