На учениците се представят 12 мултимедийни презентации със съчетан текстов и илюстративен материал. Презентации 1, 2, 3, 4, 5, 7 и 8 се представят в подготвителната част преди изучаването на съществителното име. Учениците отгатват гатанки и назовават различни предмети: професии, храна и облекло (презентация 1); растения и техните части (презентация 2); животни и части на телата им (презентация 3); природа и природни явления (презентация 4); обществени явления (презентация 5); година и нейните сезони, месеци, седмици и дни, празници, спорт, отдих и развлечения (презентация 7); хора с техните семейства, роднини, близки и познати, възраст, пол (презентация 8). Учителят задава въпроси, с които се назовават и части на тези предмети, напомняйки на учениците, че те също са предмети. Правят се упражнения в съотнасяне на видови (напр. понеделник, март, пролет, плуване и т.н.) с родови понятия (седмица, месец, сезон, спорт и т.н.). След работата върху презентациите отново се дава понятието за одушевени и неодушевени предмети и въпросите към тях.
По презентации 6 и 9–12 учениците работят при изучаването на съществителното име. Презентация 6 се представя в упражнителния урок за съществителното име (преди запознаването с род на съществителните имена). Тук целта на учителя е да разшири и уточни понятието за съществителното, като изтъква, че в категорията на съществителните спадат имената не само на онези предмети, които виждаме, но и на онези, които чуваме (гласове, смях), помирисваме (аромат, ухание), усещаме (студ, глад) и си представяме като предмети, на действия, събития и т.н. В началните класове няма нужда да се определя какво точно означават думи като „гласове“, „смях“, „аромат“… Важно е учениците да умеят да си служат с тях, да разбират, че са съществителни имена, тъй като при тях може да се зададе въпросът „Какво е това?“, както при всяко друго съществително име, което означава предмет. С презентация 9 учениците продължават да работят след интерактивната техника „Мозъчна атака“ по темите „Гара“ и „Лято“ в урока за видове съществителни имена. Цели се разширяване на представите им за предметите и техните части, които са също предмети, за предмети, които са съвкупност от други предмети. Презентация 10 се използва в първия урок за съществителни нарицателни имена. Учениците се запознават с фермерите дядо Боян и дядо Гриша, както и с техните животни на село. По забавен интерактивен начин изпълняват различни упражнения и прилагат алгоритъма от таблото пред тях. Откриват съществителни нарицателни имена и ги определят по род и число; променят съществителни по число; записват думи, римувани на дадените; записват сродни думи; съотнасят родови към видови понятия. Работата по презентация 10 завършва в урока за обобщение на съществителните имена. Презентация 11 запознава учениците с парченцето пъзел на име Пъз, което е техен водач няколко минути в урока за съществителни собствени имена. Те записват имена на континенти, океани, полуострови, реки, езера, язовири, планини и ги определят по род и число. Останалите упражнения се изпълняват в следващия упражнителен урок за съществителни собствени имена. От съществителни нарицателни имена учениците образуват съществителни собствени (цвете – Цветелина – Цветница); от собствените имена на литературни герои образуват нарицателни (Вълчан – вълк, Зайо Байо – заек); записват сродни думи, назоваващи държава и националност на хората в нея (България – българин, българка). С помощта на интересните герои от слайдовете на презентация 12 учениците извършват различни упражнения в урока за съгласуване на съществителни и прилагателни имена. Упражненията може да бъдат завършени и в обобщителния урок за прилагателно име. От текстовете учениците научават за животните в морето и имат възможност да откриват и подчертават словосъчетания направо върху бялата дъска. Те преписват някои от тях в тетрадката за работа в клас и ги определят по род и число. Към други словосъчетания учителят поставя задачата да бъдат преобразувани, като се променят по число.
Играта „Назови предмет“ дава възможност за различни упражнения, с които учителят едновременно забавлява учениците и развива техните компетентности. В началото на втория урок за съществителни нарицателни имена преди играта децата се запознават с правилата към нея. Те играят и в обобщителния урок за съществително име.
Граматическите понятия се закрепват в паметта чрез термини и определения. Те не може да се смятат за окончателно усвоени, ако ученикът не е добил умение да ги прилага в своята езикова практика. За да бъде съзнателно усвоено граматическото понятие, е необходимо учениците активно да участват в процеса на обучението и непрекъснато да се стимулира мисловната им дейност.
-
- Василев, Х. (1968). Методика на обучението по български език в началното училище. София.
- Георгиев, Л. (1997). За обучението по български език в началното училище. София.
- Гюрова, В. (2006). Интерактивността в учебния процес. София.
- Кини, Дж. (2013). Дръндьото: Направи-си-сам книга. София.
- Цветанова-Чурукова, Л. (2007). Интегриране на мултимедиите в системата на началното обучение. Благоевград.
-
Катя Ценева, СОУ „Христо Ботев“, Ихтиман
kate_c@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова