Идеята за работа по проект се породи у мен от проявения от учениците силен интерес към личността на Яворов след предадения биографичен урок. Учениците зададоха многобройни въпроси, свързани с неговия интимен свят, с отношението на поета към любовта и любимите жени. Интересът на учениците бе провокиран и от двата опита за самоубийство след смъртта на Лора. Те бяха заинтригувани също от скандалното отношение на българското общество към Яворов и обвиненията към него за смъртта на Лора Каравелова. Смятам, че включването на писмата като епистоларна форма на изразяване в преподаването и изучаването на любовната лирика на Яворов дава по-широк поглед върху мотивите на поета при написването на конкретните лирически творби.Статията проследява опита на учителя да промени гледната точка към преподаването и изучаването на любовната лирика на Яворов – от пасивно възприемане на лирически текстове към активна изследователска работа с мемоарна и епистоларна литература. Целта на проекта е да се поставят учениците в различна педагогическа ситуация, даваща им възможност да бъдат активна страна в образователния процес.
За да се реализира идеята на проекта, се наложи да информирам учениците по-подробно за епистоларната литература, защото тя не е част от учебната програма. Частната кореспонденция на видните личности по неписано правило е лишена от принципа на недосегаемост. Напротив, тя се превръща в обект на обществен и изследователски интерес. Приживе изявените творци, мислители и учени упражняват силно влияние върху съвременниците си. Със своята уникалност, авторитет и творчество те оставят дълбок отпечатък върху културата и историята на своята страна. Освен делата и идеите и интимният им живот се вписва в културно-историческите хроники. Личната кореспонденция, приживе неприкосновена, се оказва последната територия, която елитът дължи на обществото, за да заслужи докрай привилегията си да го направлява.
В световната литература нищо не може да засенчи епистоларното наследство на Фредерик Шопен и Жорж Санд, на Александър Блок до Любов Менделеева и на Иван Тургенев до Полин Виардо, а още по-силно това се отнася до великолепните писма на Гюстав Флобер до Луиз Коле.
Обучителният проект „Любовта на поета в стихове и писма“
- Филмът „Дело 205/1913 П. К. Яворов“
Учениците гледат филма „Дело 205/1913 П. К. Яворов“ (1984 г.) на режисьора Киран Коларов. Филмовите адаптации може да бъдат безценни при изучаването на литературните творби, когато гледането им е свързано с комплекс от конкретни учебни цели и задачи. Екранизациите са в услуга за постигането на практични образователни цели по литература. Прожектирането на цели филми или фрагменти от тях се очаква да повиши мотивацията, да предложи разнообразяване на подстъпите към изкуството и да предостави различен начин за въвеждане в проблематиката. Учебните материали с визуален ефект са изразителни, смислотворящи, живи и могат да пренесат една нова художествена реалност в класната стая. Откакто проекторите, екраните, плазмените телевизори и интерактивните дъски са част от интериора на кабинетите в българските училища, използването на филма вече не е нещо невъзможно. Филмът намира своето приложение в часовете по литература. Визуализиращите фактори задействат нови читателски „рецептори“, показват и привличат фонова информация, което по условие разширява възможностите за активно участие в образователната процедура. Посредством екранизацията учителят демонстрира на своите ученици как страниците на литературните творби са пренесени и адаптирани на екрана. За учителите привличането на вниманието и интереса на учениците към класическите произведения на литературата често пъти е трудно и разочароващо начинание, макар нерядко самите ученици да откриват връзки между сюжети на книги, персонажи, проблематика и своя начин на живот. Използването на филма осъществява диалог с художествения текст и е ефективен начин да се помогне на учениците да направят връзки между книги, чиито теми и концепции може да изглеждат чужди за тях, и филми, които да отключат различни възприятия. След като „видят“ филма, учениците могат по-лесно да открият теми и мотиви в литературните произведения на конкретния автор.
- Постановката „Яворов, Лора и Мина в часа на синята мъгла“
Учениците гледат постановката на Бойко Илиев „Яворов, Лора и Мина в часа на синята мъгла“. Посещението на спектакъла е опит да се запознаят с различна гледна точка върху отношенията на Яворов с Мина Тодорова и Лора Каравелова.