Предложеният педагогически модел се основава на дългогодишните ми наблюдения върху образователно-възпитателния процес по изобразително изкуство. При конструирането на модела е подходено аналитично към научната литература и са систематизирани ключови моменти в следните насоки.В статията е описано проведено от автора педагогическо изследване с цел конструиране и апробиране в обучението по изобразително изкуство, ЗИП, на иновационен педагогически модел за развиване на декоративните умения на учениците от 6. клас чрез изработване на яйца тип „Фаберже“. Представени са резултати от експерименталното приложение на модела. Графично е изобразен сравнителният анализ на резултатите от изпълнението на задачите за установяване на уменията по моделиране и на декоративните умения в началото и края на изследването.
- Целенасочено наблюдение в часовете по изобразително изкуство на учениците от 6. клас за откриване на дефицити от знания и умения в областта на декоративно-приложното изкуство.
- Конкретизиране на учебното съдържание в програмата за ЗИП по изобразително изкуство, съобразно с ДОИ.
- Запознаване със съвременната научна литература по конкретната тема за развиване на декоративните уменията на учениците от 6. клас.
- Разработване на компонентите от изследователската програма, съобразно с ДОИ: показателите към съответните критерии – изобразителна грамотност и художествена изразителност.
- Педагогически анализ на цялостната дейност на учениците и критически анализ на конструирания модел.
- Провокиране на интереса на учениците чрез „Яйцата на Фаберже“ и декоративни яйца от архива на кабинета по изобразително изкуство.
- Стимулиране на творческата изява на учениците посредством подкрепяща среда – родители и учители.
- Популяризиране на резултата чрез откриване на изложба и даване на гласност на събитието.
Реализираната педагогическа и методическа дейност ще допринесе:
- за активиране на зрително-аналитичните процеси у учениците с определена цел;
- за развиване на уменията като целенасочена педагогическа работа;
- за постигане на познавателно и емоционално отношение към изобразителното творчество на известни майстори в областта на декоративно-приложните изкуства и към собствената изобразителна дейност;
- за изобразителна активност и дейност, отразяваща знания и творческо отношение.