Описание на педагогическото изследване
Цел: Конструиране и апробиране в обучението по изобразително изкуство, ЗИП, на иновационен педагогически модел за развиване на декоративните умения на учениците от 6. клас чрез изработване на яйца тип „Фаберже“.
Основни задачи:
- Установяване на уменията по моделиране в началото и в края на изследването.
- Установяване на декоративните умения в началото и в края на изследването.
- Обработка и анализ на получените емпирични данни от изследването.
- Определяне на система от форми и средства за развиване на декоративните умения на учениците от 6. клас.
- Представяне на статистически доказателства.
- Педагогически анализ на получените резултати.
- Обобщения, изводи и насоки за бъдещата работа.
Хипотеза: Ако конструираният иновационен педагогически модел за развиване на декоративните умения на учениците от 6. клас чрез изработване на яйца тип „Фаберже“ се приложи в обучението по изобразително изкуство, ЗИП, то ще се съдейства за развитието на декоративните умения на учениците, за повишаването на техния интерес към изкуството, както и за оптимизирането на социалната им адаптация чрез популяризиране на творческия продукт от тяхната дейност.
Предмет: декоративните умения на учениците от 6. клас – ЗИП по изобразително изкуство.
Обект: творческата дейност на учениците от 6. клас при създаване на декоративно яйце.
Обхват: 18 ученици от 6. клас – ЗИП по изобразително изкуство, при ОУ „Христо Смирненски“ в Червен бряг.
Изследователски методи и инструментариум: педагогическо моделиране и педагогическо изследване. Изборът на методите на изследването и установяването на нивото на декоративните умения е съобразен с целта и характера на поставените задачи.
Допълнителни изследователски методи: педагогическо наблюдение и процедури за статистическа обработка на събраните емпирични данни.
Инструментариум: протокол за педагогическо наблюдение и таблици, диаграми и формули.
Изследователски критерии и показатели:
- Критерий за изобразителна грамотност – критерий за количествена оценка, свързан с начините на отразяване на предметите и явленията (цвят, форма, пропорции); показатели – композиционно решение, цветово изграждане; начин на изграждане на формата; техника на изпълнение.
- Критерий за художествена изразителност – отразява субективното отношение към тях; показатели – съдържание; цветовете като изразно средство; ритъм.
Методи за събиране на емпирични данни: педагогически експеримент с неговите три етапа (констатиращ, обучаващ и контролен), математико-статистически метод.
При наличието на четири степени за оценка към всеки показател – а, в, с, d, резултатите от задачите се измерват по формулата на поляритетния метод от проективната методика:
където N е броят на показателите към двата критерия – Изобразителна грамотност и Художествена изразителност, а К е средният числов коефициент или N е броят на учениците. Зависи дали използваме формулата за изчисляване на индивидуален или на общ числов коефициент.
Със скалата на Венделер приравняваме числовия коефициент към цифрова оценка:
К = 1–0,90 → а (6)
К = 0,89–0,67 → b (5)
К = 0,66–0,33 → с (4)
К = 0,32–0,10 → d (3)
К = 0,09–0 → е (2)
Използва се инструментариум за диференцирана оценка чрез анализиране на ученическите работи. Прави се анализ както на положителните страни, така и на недостатъците в работата на учениците.
Статистическа обработка на данните: изчисляване на среден успех; стандартно отклонение; проверка на хипотезата с T-критерий на Уилкоксън; определяне на абсолютния прираст и темп на растеж.
Инструментариум: таблици с критерии и показатели за отчитане на нивото на развитие на декоративните умения на учениците в началото и в края на изследователската програма; таблица за отчитане на резултатите от проведеното наблюдение за проявената от ученика активност в процеса на възприемане и изпълнение на поставените изобразителни задачи (използван е и протокол за отчитане на резултатите от проведеното наблюдение).
Метод за графично изображение на задачи 1 и 2: таблици, диаграми.