Изобразителни дейности и сравнителен анализ на резултатите
Задача 1. Моделиране на орнамент с геометрични/животински мотиви.
Цел: установяване на нивото на декоративните и пластичните умения при моделиране на орнамент (затворена декоративна композиция).
Материали за работа: дъска за моделиране, ножче, пластилин.
Процедура (самостоятелна работа): всеки ученик самостоятелно определя геометричните/животинските мотиви, които ще използва, техническите похвати, а също и ритъма и осите на симетрия (диагонална, хоризонтална, вертикална).
Задача 2. Рисуване на затворена декоративна композиция с растителни /геометрични мотиви.
Цел: Установяване на нивото на декоративните умения при рисуване на затворена декоративна композиция.
Материали за работа: чертожни пособия (линия, пергел, триъгълник), гума, молив и бои –акварелни бои, маслен пастел, цветни моливи, флумастери, туш.
Процедура (самостоятелна работа): всеки ученик сам избира декоративните мотиви, цветовете, композирането на мотивите и материала за смесената техника.
Сравнителният анализ на резултатите от изпълнението на задачите за установяване на уменията по моделиране и на декоративните умения в началото и края на проведеното изследване е изобразен графично в диаграми 1 и 2.
В заключение, изработването на декоративни яйца тип „Фаберже“ в часовете по изобразително изкуство е интересна и мотивираща учениците дейност, стимул за творческа работа (вж. Приложение), както и предпоставка за разширяване и обогатяване на културния кръгозор на младите хора чрез запознаване с творчеството на уникален ювелир. Освен в ЗИП моделът може да бъде приложен успешно и в свободноизбираемата подготовка по предмета.
-
Великденски яйца тип „Фаберже“, декорирани от учениците
-
Геновева Христова, ОУ „Христо Смирненски“, Червен бряг
genoveva_d65@abv.bg
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева