В статията е представена създадена от автора и апробирана в педагогическата му практика дидактическа технология за изработване и приложение на интелектуална карта в обучението по математика в 8. клас. Целта на въвеждането на интелектуалните карти като иновативен метод за обучение в раздел „Вектори“ е стимулиране на учениците към задълбочена работа с учебното съдържание. Описани са методическите стъпки за изработване на интелектуална карта при въвеждането на понятия и са предложени задачи за обобщение на наученото и затвърдяване на новите понятия.
Въвеждащи съображения
Приложението на интелектуалните карти е иновативен метод на обучение, който има за основна цел улесняване на процеса на учене като:
- разбиране и структуриране;
- възприемане и запаметяване;
- анализиране и корелиране.
Като се имат предвид основните признаци за разпознаване на педагогическата иновация – новост или усъвършенстване на съществуващ продукт (технология, метод и др.), приложимост и практическа полезност (Стефанова, 2005), означаваме интелектуалните карти в обучението по математика като иновационни. От литературния обзор не откриваме данни да са разработвани и прилагани интелектуални карти при изучаване на раздел „Вектори“, което ги „прави“ нови за педагогическата практика по математика.
При съставянето на интелектуална карта е препоръчително учениците винаги да се придържат и спазват следния алгоритъм за изпълнение (Костова, 1998).
В началото е необходимо учениците:
- да проучат темата бавно и задълбочено, като извадят понятията, теоремите и формулите и ги разположат на страница от тетрадка или бял лист А4 в две колони – в първата колона разполагат понятията, теоремите и формулите в темата, които са изучавани, във втората колона разполагат тези, които се изучават в разглежданата тема;
- да прочетат темата бавно и задълбочено още веднъж, като анализират изнесените понятия, теореми и формули в първата и втората колона;
- да отделят ключовото понятие, теорема или формула, което да поставят в центъра на картата.
Алгоритъмът:
- Разполагане на изнесените понятия, теореми и формули в определена структура (кръгове) – най-близките, най-непосредствено определящи даденото ключово понятие, в първи кръг.
- Второ прочитане и анализиране на темата за определяне и структуриране на понятия, теореми и формули от втори кръг. Всяко понятие, теорема или формула може да бъде ядро за следващ кръг и т.н.
- Свързване на централното ядро с вторите, вторите с третите и т.н. с линии, стрелки, като се използват различни цветове (най-малко три), различна дебелина (намаляваща от ядрото към периферията) и различна дължина (в зависимост от значимостта на понятието, твърдението или формулата).
- За предпочитане е да се използват печатни букви.
- Съставяне на първи вариант на картата.
- Преработване на интелектуалната карта, като се отстранят излишните компоненти, които не допринасят за яснота на съдържанието. Препоръка към учениците: да се извърши след определен период от време – от няколко часа до няколко дни.
- Съставяне на свързан разказ с помощта на изработената вече интелектуална карта.
При всички положения учителят трябва да провери изработените от учениците карти за допуснати фактологически и правописни грешки. Всичко това може да доведе до нова изработка на картата, но ще спомогне за вярното усвояване на понятията и за обновяването на асоциативните връзки, поддържащи тези знания в активната памет. Това е и целта на повторното изграждане на картата или нейното доизграждане, което може да се извърши поетапно, с добавяне на нови елементи към вече създадената карта.