За обобщение на наученото и затвърдяване на въведените понятия поставям за изпълнение следните задачи (фиг. 5).
Със задачи 1 и 2 учениците затвърдяват понятието вектор, а със задача 3 се затвърдяват определенията за равни и противоположни вектори. При задача 4 прилагат определението за равни вектори за доказателството, че фигурата е успоредник.
По време на урока напомням на учениците да не забравят да отбелязват в таблицата термините и понятията, които припомняме, както и новите, които въвеждаме. Последните десетина минути от часа отделяме за записаните термини и понятия (отново стъпка 1). Поставям въпроса: Колко термина и колко понятия успяхте да запишете? Разбира се, отговорите не са еднакви, независимо че някои от учениците са се консултирали помежду си. Попълнената с всички термини и понятия в урока таблица има следния вид (табл. 2).
Таблица 2
Термин | Понятие |
Точка Права Равнина |
Скорост Ускорение Успоредни прави Лъч Еднопосочни лъчи Противопосочни лъчи Отсечка Насочена отсечка Вектор или Начало на вектор Край на вектор Еднопосочни вектори Противопосочни вектори Нулев вектор или Равни вектори Противоположни вектори |
Същата таблица е подготвена и на флипчарт. Поставям на учениците задача да отбележат старите (+) и новите (–) термини и понятия. Попълването се извършва колективно. Крайният резултат е показан в таблица 3.
Таблица 3
Термин | Понятие |
+ Точка + Права + Равнина |
+ Сила + Скорост + Ускорение + Успоредни прави + Лъч + Еднопосочни лъчи + Противопосочни лъчи + Отсечка – Насочена отсечка – Вектор или – Начало на вектор – Край на вектор – Еднопосочни вектори – Противопосочни вектори – Нулев вектор или – Равни вектори – Противоположни вектори |
От анализа на колона „Понятия“ виждаме, че този урок е понятийно натоварен и че за 45 минути учениците трудно могат да ги усвоят, изяснят и асимилират. Даже и за част от старите понятия като отсечка, лъч, успоредни прави, изучени в предходните класове, някои от учениците срещнаха трудност при формулирането им.