За обобщение на наученото и затвърдяване на въведените понятия поставям за изпълнение следните задачи (фиг. 5).
![Фигура 5](https://diuu.bg/emag/wp-content/uploads/2016/10/image9-1.jpg)
Фигура 5
Със задачи 1 и 2 учениците затвърдяват понятието вектор, а със задача 3 се затвърдяват определенията за равни и противоположни вектори. При задача 4 прилагат определението за равни вектори за доказателството, че фигурата е успоредник.
По време на урока напомням на учениците да не забравят да отбелязват в таблицата термините и понятията, които припомняме, както и новите, които въвеждаме. Последните десетина минути от часа отделяме за записаните термини и понятия (отново стъпка 1). Поставям въпроса: Колко термина и колко понятия успяхте да запишете? Разбира се, отговорите не са еднакви, независимо че някои от учениците са се консултирали помежду си. Попълнената с всички термини и понятия в урока таблица има следния вид (табл. 2).
Таблица 2
Термин | Понятие |
Точка Права Равнина |
Скорост Ускорение Успоредни прави Лъч Еднопосочни лъчи Противопосочни лъчи Отсечка Насочена отсечка Вектор ![]() ![]() Начало на вектор Край на вектор Еднопосочни вектори Противопосочни вектори Нулев вектор ![]() ![]() Равни вектори Противоположни вектори |
Същата таблица е подготвена и на флипчарт. Поставям на учениците задача да отбележат старите (+) и новите (–) термини и понятия. Попълването се извършва колективно. Крайният резултат е показан в таблица 3.
Таблица 3
Термин | Понятие |
+ Точка + Права + Равнина |
+ Сила + Скорост + Ускорение + Успоредни прави + Лъч + Еднопосочни лъчи + Противопосочни лъчи + Отсечка – Насочена отсечка – Вектор ![]() ![]() – Начало на вектор – Край на вектор – Еднопосочни вектори – Противопосочни вектори – Нулев вектор ![]() ![]() – Равни вектори – Противоположни вектори |
От анализа на колона „Понятия“ виждаме, че този урок е понятийно натоварен и че за 45 минути учениците трудно могат да ги усвоят, изяснят и асимилират. Даже и за част от старите понятия като отсечка, лъч, успоредни прави, изучени в предходните класове, някои от учениците срещнаха трудност при формулирането им.