Запитани кое от записаните нови понятия е основно според тях, учениците групово посочват понятието „вектор“. На въпроса, как биха групирали останалите нови понятия, след кратко колебание и с някои неточности и кратки корекции дават следния отговор: еднопосочни вектори – равни вектори, противопосочни вектори – противоположни вектори. На последващия въпрос, как биха оформили интелектуална карта на новите понятия от урока, отговорът е: в центъра – вектор, първи кръг – еднопосочни и противопосочни вектори, втори кръг – равни вектори, противоположни вектори и, разбира се, нулев вектор. Разположението на новите понятия в интелектуалната карта и дооформянето ѝ заедно със задачи 3 и 8 от учебника задавам за домашна работа.
Изработването на интелектуалната карта за вектор продължава и през следващите часове, в които учениците се запознават с урочните теми „Събиране и изваждане на вектори“ и „Умножаване на вектор с число“. Налага им се последователно да включват новите понятия, разширявайки своята карта и променяйки нейния вид, съобразно с новодобавените. Две от изработените от учениците интелектуални карти са представени на фигури 6 и 7.
Формирането на умения за конструиране на интелектуални карти не става като с магическа пръчка – изведнъж. Но трудът и усилията, положени от страна на учениците, неминуемо се възнаграждават. При създаването на картата се активира мисленето, което от своя страна е свързано с описание, сравнение, класификация, подреждане във време и пространство, организиране, обяснение. По този начин при обучаемия се улесняват разбирането и запаметяването.
В заключение, въпреки доказаното позитивно въздействие на интелектуалните карти в обучението те не трябва да се разглеждат извън контекста на цялостен методически модел на процеса обучение.
-
- Андреев, М. (1996). Процесът на обучението. Дидактика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Бабански, Ю. (1987). Педагогика. София: Народна просвета.
- Костова, З. (1998). Как да учим успешно. София, Педагог 6.
- МОН (2004). Учебни програми за V, VI, VII и VIII клас Културно-образователна област: Математика, информатика и информационни технологии.
- Стефанова, М. (2005). Педагогическата иновация. София: Петекстон.
- Хаджиали, И., Райчева, Н. & Цанова, Н. (2014). Методическа интерпретация и приложение на асоциативната теория за учене в обучението по биология – 7. клас (с. 153–164). В: Василев, В и др. (ред.). Сборник с научни публикации, посветен на 10-годишнината от създаването на специалност „Психология“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Пловдив.
-
Илия Нурков, ПМГ „Яне Сандански“, гр. Гоце Делчев
il_dinur@abv.bgрецензент: доц. д-р Николина Георгиева