Описание на дидактическия експеримент
Експериментът е проведен в три етапа – констатиращ, развиващ (формиращ) и заключителен, в периода февруари – юни, 2016 г.
Предварителната подготовка включва изготвяне на тестовете за входно и изходно ниво, формулиране на целите на тестирането, знанията и уменията, които ще бъдат оценявани; изготвяне на анкетните и експертните карти, определяне на критериите, показателите и измерителите на изследването. Практическите задачи, включени в технологията за развитие на практически умения, са подготвени и раздадени на всички ученици от експерименталната група, направен е инструктаж за безопасна работа.
Учениците, чиито умения са обект на проведеното изследване, са общо 70, от три паралелки. Две от паралелките са с прием след 7. клас (9А и 9Б) и поради това също учат по учебната програма за 8. клас по дисциплината „Биология и здравно образование”. За контролна група е използван 9А клас (25 ученици), а за експериментална група – съответно 8В и 9Б клас (45 ученици). При определянето на експерименталната и на контролната група основен мотив е средният успех на класовете: 8В има най-слаб успех, а 9Б –най-висок, и по тази причина те са заложени като експериментална група, а 9А клас, чийто успех в сравнение с другите два класа е среден – за контролна.
Констатиращ етап на експеримента
В този етап се извършва проверка на опорните (входящи) практически умения на учениците. В началото на февруари всички ученици, включени в изследването, правят входящ тест, по време на който получават и оценка от наблюдение на изпълнението на задачи 3 и 4 (резултатите са представени в диаграма 1).
След обработване и обобщаване на получените резултати от входното равнище и наблюдението се установява, че учениците срещат съществени затруднения:
- при описание на устройството на човешкото сърце (цялостен, логичен, точен и верен текст са съставили само 3,5% от тях);
- при сравнение между скелетите на горилата и човека – особено при изразяване на различията в крайниците, тазовия и раменния пояс, гръбначния стълб (липсват в значителна степен умения за използване на биологична терминология и правилно структуриране на текст, както и за попълване на таблици);
- при работа по зададен алгоритъм и спазване на необходимата последователност от действия, водещи до решаване на поставената задача (повече от половината ученици се нуждаят от помощта на учителя по няколко пъти в хода на изпълнение на практическите задачи, липсва необходимата самостоятелност и дисциплина на работното място);
- микроскопирането и изработването на схематична рисунка на наблюдаваните обекти също затрудняват в много голяма степен учениците;
- само 22% от учениците се справят успешно и самостоятелно с изработването на нетраен микроскопски препарат;
- само 3,5% от учениците почистват работното си място, микроскопа, предметните и покривните стъкла след работа.
Анализ на експертните оценки
Оценявани аспекти – показатели | Оценка | Коментари за оценката | Препоръки | ||
да | и да, и не |
не | |||
1. Съответствие на съдържанието на практическите задачи с ДОИ и учебната програма (УП) за 8. клас | |||||
2. Съответствие на задачите с възрастовите особености на учениците | |||||
3. Приложимост на технологията в реални условия | |||||
4. Адекватност на задачите спрямо целите на обучение | |||||
5. Достъпност на задачите | |||||
6. Изпълнимост на задачите | |||||
7. Възможност за развитие на реални практически умения | |||||
8. Повишаване на мотивацията за учене | |||||
9. Възможност за обективна проверка и оценка на уменията на учениците | |||||
10. Ясно и разбираемо формулирани задачи, с точно и подробно описан алгоритъм за работа |
Оценил: …….
Длъжност: …….
Образование: …….
При анализирането на експертните оценки е използван методът на Лоуш за определяне на съдържателна валидност, при спазване на процедурата, описана от Нели Димитрова (Димитрова, 2015: 61). Получените резултати сочат, че технологията като цяло отговаря на ДОИ и УП за 8. клас, съответства на възрастовите особености на учениците, приложима, адекватна и достъпна е, развива реални практически умения, повишава мотивацията за учене, дава възможност за обективна проверка и оценка на знанията на учениците. Препоръките на колегите експерти се отнасят до това, да се прецизира времето за работа по някои от задачите, да се работи по групи, да се избягват задачи за дисекция и такива, в които се използва кръв.
Развиващ (формиращ) етап на експеримента
Този етап включва експериментална работа по предварително изготвена програма за прилагане на технологията за развитие на практически умения.
Заключителен етап на експеримента
В края на дидактическия експеримент се провежда тест за определяне на изходящите практически умения на учениците и се анализират получените резултати.