Тест за оценка на практическите умения на учениците след изучаване на раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“
Задача 1. Пред Вас има пет пластмасови модела на човешки кости, номерирани с цифри от 1 до 5.
А) Разгледайте ги внимателно и попълнете таблицата:
Кост № 1 | Кост № 2 | Кост № 3 | Кост № 4 | Кост № 5 | |
1. Име на костта | |||||
2. С кои други кости е свързана в скелета | |||||
3. По какъв начин е свързана с другите кости | |||||
4. Вид на костта според формата й | |||||
5. Вид на костта според разположението й |
Отговорете на въпроса: Коя кост си е счупил професорът?
Отговор: …….
Време за работа:15 мин.
Макс. брой точки: 30
Задача 2. Установете устройството на черния дроб чрез дисекция и микроскопиране.
Материали: пилешки или парченце от свински черен дроб, лупа, микроскоп, предметни и покривни стъкла, материали за дисекция.
Начин на работа:
- Разгледайте външното устройство на черния дроб.
- Със скалпел направете надлъжен разрез на черния дроб.
- С помощта на лупа разгледайте вътрешното му устройство.
- Пригответе нетраен микроскопски препарат на чернодробната тъкан.
- Микроскопирайте и нарисувайте.
Отговорете на въпросите:
А) От кой вид тъкан според Вас е изграден черният дроб?
Отговор: …….
Б) Към коя система от органи отнасяме черния дроб?
Отговор:…….
Време за работа: 15 мин.
Макс. брой точки: 20
Задача 3. Пред Вас има пет модела на главен мозък, номерирани на случаен принцип с цифри от 1 до 5. Всеки един от моделите показва устройството на мозъка на един от класовете гръбначни животни.
Отговорете на въпросите:
А) Модел с кой номер изобразява устройството на главния мозък при бозайниците?
Отговор: …….
Б) Коя от частите на мозъка е най-добре развита при човека?
Отговор: …….
Време за работа: 5 мин.
Макс. брой точки: 10
Задача 4. Прочетете внимателно оплакванията на трима пациенти, потърсили помощ от лекар. Запишете най-вероятните им диагнози.
Първи пациент: позиви за често уриниране и силно парене при уриниране.
Най-вероятна диагноза: …….
Втори пациент: кашлица, температура, изпотяване, кървави храчки, болки в гръдния кош, задух и отпадналост.
Най-вероятна диагноза: …….
Трети пациент: постоянно силно усещане за жажда и отделяне на големи количества урина, увреждане на бъбреците, смущения в зрението, сърбеж по кожата. Изследванията на кръвта показват повишено съдържание на глюкоза и увреждане на червените кръвни клетки.
Най-вероятна диагноза: …….
Време за работа: 5 мин.
Макс. брой точки: 15
Задача 5. Запишете пет правила за здравословен начин на живот.
Отговор: …….
Време за работа: 5 мин.
Макс. брой точки: 25
Скала за оценяване
Точки | Оценка |
0–30 | Слаб 2 |
31–49 | Среден 3 |
50–69 | Добър 4 |
70–89 | Много добър 5 |
90–100 | Отличен 6 |
Таблица 2
№ на задачата | Равнище | Знания | Умения |
1. | разбиране | устройство на човешкия скелет, начини на свързване на костите, видове кости | разпознава кости по техни модели, определя начина на свързване между тях, групира, разпознава кости по описание |
2. | приложение | работа с микроскоп, дисекция, устройство на храносмилателна система | прави дисекция, изработва и наблюдава нетраен микроскопски препарат, рисува, работи по алгоритъм |
3. | знание разбиране | устройство на главен мозък на риби, земноводни, влечуги, птици и бозайници | разграничава по модел устройство на главен мозък на различни групи животни |
4. | приложение | болести при човека | разпознава болести при човека по дадени симптоми |
Таблица 3
№ на задачата | Показатели за наблюдение | Оценяване |
Задача 2 изходящ тест |
|
20 точки (10 показателя х 2 точки) |