Анализ на анкетите
Анкетата е проведена с учениците от експерименталната група, за да се установи отношението им към използваната технология за развитие на практически умения.
- Повече от половината ученици (56%) споделят, че са работили по практическите задачи, защото е било интересно и различно от стандартното и традиционно обучение, а 20% от тях смятат, че по този начин са научили повече. Само 5% са работили по задължение, а 8% – с цел получаване на по-висока оценка.
- Голямата част от учениците (93%) одобряват използваните задачи в практическата работа по биология. Само 7% смятат, че технологията се нуждае от малки подобрения.
- Отново биха работили по практически задачи 89% от учениците, като половината биха работили, но ако задачите са по интересни за тях теми. Останалите 11% от анкетираните биха се включили, ако са сигурни, че имат по-голям шанс за получаване на висока оценка.
- Само 2% от всички ученици смятат, че не са получили достатъчно помощ от учителя в хода на работата по задачите, а за останалите ученици насоките и указанията са били достатъчни, даже и повече от необходимото (при 9%).
- Само 2% от учениците са неудовлетворени от получените оценки и от оценяването като цяло на задачи за домашна работа
- Мнозинството от учениците смятат, че получаваните оценки по биология и здравно образование трябва да обхващат всички аспекти от работата им. Най-непредпочитани за оценяване са интелектуалните карти, домашните работи и решаването на тестове.
- На мнение, че решаването на практическите задачи не им е от полза, са 8,9% от учениците, а други 8,9% не могат да преценят дали практическите задачи са се оказали полезни или не за тях. Всички останали смятат, че са усвоили редица практически умения, научили са по интересен начин нови неща, споделят, че се чувстват обогатени и по-добре подготвени за живота и за по-нататъшното си обучение. Препоръки са дали само няколко ученици, и то в посока на това, обучението по биология да се продължи „в същия дух“, чрез използване на повече практически задачи.
Формулиране на нулева и алтернативна хипотеза
Резултатите на учениците на изходното ниво, както и анализът на анкетите показват по-висока степен на развитие на практически умения по биология при експерименталната група. Формулирани са следните хипотези относно причините за това.
Нулева хипотеза (Н0): Прогресивното развитие на практическите умения на учениците от експерименталната група спрямо тези от контролната група се дължи на случайни фактори.
Алтернативна хипотеза (Н1): Прогресивното развитие на практическите умения на учениците от експерименталната група спрямо тези от контролната група се дължи на приложената технология за развитие на практически умения в обучението по биология в 8. клас, раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“.
Проверка на хипотезите
Тъй като в педагогическото изследване са обхванати 70 ученици, проверката на нулевата хипотеза Н0 е направена чрез t-критерия на Стюдънт (подходящ за малки групи). Получените резултати след изчисленията водят до отхвърляне на нулевата хипотеза Н0 и приемане за вярна на алтернативната хипотеза Н1. Доказано е, че прогресивното развитие на практическите умения на учениците от експерименталната група спрямо тези от контролната група се дължи на приложената технология за развитие на практически умения в обучението по биология в 8. клас, раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“.
В заключение, от проведеното дидактическо изследване се установи, че създадената и приложена в практиката технология за развитие на практически умения в обучението по биология в 8. клас подобрява качеството на учебния процес, повишава мотивацията за работа на учениците и съдейства в много голяма степен за усвояването на реални практически умения. За постигането на още по-голяма ефективност при прилагането на технологията в бъдеще са предвидени някои корекции и подобрения.
-
- Димитрова, Н. (2015). Изследователската дейност на учителя по физика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Иванов, И. (2006). Педагогическа диагностика. Шумен: Унив. изд. „Епископ Константин Преславски”.
- Начев, Н. и др. (1991). Учебник по биология за 8. клас. София: Просвета.
- Шишиньова, М. (2010). Тетрадка със задачи и тестове по биология и здравно образование за 8. клас. София: Анубис.
- Шишиньова, М. и др. (2009). Учебник по биология и здравно образование за 8. клас. София: Анубис.
-
Мариела Варадинова, СОУ „Нешо Бончев”, Панагюрище
mariela.varadinova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова