Информационно-комуникационните технологии се превърнаха във важна движеща сила в нашето всекидневие. Значително мнозинство от хората в страната ни, както и в Европа и голяма част от света, използват компютър за разнообразни цели. А за младото поколение използването му е обикновено всекидневно занимание. Интегрирането на компютрите в сферата на образованието отразява тези тенденции1.В статията са описани базирани на ИКТ активни методи на обучение – тяхното приложение в учебния процес по информатика и информационни технологии и използването на някои компютърни програми (приложения) при решаване на практически задачи и проблеми. Разгледани са иновативните среди и средства за преподаване. Представени са резултатите от проведено от автора педагогическо изследване с ученици от 9. клас в часове по информационни технологии, целящо да установи ефекта от експерименталното обучение върху знанията, уменията, компетенциите и способността за самостоятелно придобиване и използване на знанията в практиката.
В настоящата публикация е разгледано активното учене с приложение на ИКТ конкретно по предмета „Информационни технологии“. Описано е проведено през учебната 2015/2016 година педагогическо изследване с ученици от 9. клас (25 участници) на Професионалната гимназия по химични технологии „Академик Н. Д. Зелинский“ в Бургас.
Основната цел на представеното изследване е да се проучат и приложат в педагогическата практика възможностите на технологичните и методическите средства за реализиране на активно обучение с помощта на ИКТ в средното училище и да се установи тяхната ефективност.
Тук възниква въпросът дали (и до каква степен) използването на мултимедийна среда, презентации, технически средства от методическия кабинет помага за по-лесно преподаване на учебния материал, по-бързо разбиране и усвояване от учениците и прилагането му при решаване на реални проблеми?
Непрестанното развитие и усъвършенстване на технологиите и фактът, че те са навсякъде около нас в съвременния свят, предполагат, че ние трябва да сме в състояние да ги използваме и да се възползваме от тях. От една страна, защото улесняват всекидневието ни, от друга, защото са неизменна част от него. Това, разбира се, ни изправя пред предизвикателството непрекъснато да се развиваме, разбираме и изучаваме новите технологии и същевременно – пред проблемите, възникващи в този процес. Ето защо активните методи в обучението са за предпочитане като методи на преподаване в училищата. Ако искаме да сме съвременни и „актуални“ към заобикалящата ни среда, то ние като учители е необходимо да се „нагаждаме“ към нея и към развитието на новите технологии.
В края на 2006 г. Европейският парламент и Съветът на Европейския съюз приемат препоръки, свързани с ключовите компетентности за учене през целия живот2. Според тази стратегия освен специфичен обем от знания преподавателят трябва да разполага и със собствено творчество, разностранно мислене, както и с комплексни умения. От жизнено значение е въпросът за уменията. Ето защо сред ключовите компетентности, които трябва да притежава съвременният млад европеец според Европейската референтна рамка, са отбелязани освен математическа компетентност и основни компетентности в природните науки също и дигитална компетентност (ИКТ).
През 2006 г. в страната ни започва реализацията на един образователен проект с голяма важност, свързан със задължително изучаване на съвременните информационни (компютърни) технологии от учениците в прогимназиалния етап. Това поражда необходимостта да се подготвят учители, готови да преподават ИТ в началното училище и прогимназията3.