Качеството и ефективността както на преподаването, така и на ученето безспорно се повишават от правилното съчетаване и прилагане на съвременни образователни технологии и използването на нови педагогически подходи, позволяващи екипна работа, общуване и мобилност. Съвременните технологии включват глобалното уеб пространство (виртуални светове), употреба на мобилни устройства, интерактивни мултимедийни технологии.
Използването на съвременните аудио-визуални и информационни технологии и приложението им в обучението биха били невъзможни без съществуването на специализирани методически кабинети. Тези кабинети трябва да благоприятстват и улесняват провеждането на урока в следните направления4:
- да дават подходяща нагласа на учениците;
- да ускоряват урочните елементи;
- да осигуряват нагледни дидактически средства.
Използването на ИКТ в учебния процес засилва интереса на учениците, стимулира активността им и допринася за затвърдяване на придобитите знания и умения. Днес към традиционната схема учител – ученик – учебник е прибавен и компютърът. Компютърът органично се вписва в образователния процес в училище и се явява още едно ефективно техническо средство, с помощта на което значително се разнообразява процесът на обучение5.
При изучаването на предмета „Информационни технологии“ в училище е важно запознаването с възможностите на различните софтуерни продукти и тяхното усвояване да стават чрез въвеждане на ситуации, проблеми, които са предизвикателство за учениците, и демонстриране как съответният софтуерен продукт може да помогне за разрешаването им6.
Текстообработващите системи например дават възможност на учениците:
- да се изразяват в писмена форма;
- да редактират лесно текста;
- да добавят нови идеи (или променят съществуващи) по всяко време;
- да работят с текста няколко ученика.
С помощта на електронни таблици може да се решават различни проблеми и казуси7. Те помагат на учениците за визуализиране на математически понятия, анализиране на ситуация посредством използване на различни форми на представяне (чрез числа, текст, формули), прилагане в различни часове (математика, физика, химия и др.).
Мултимедийната презентация дава възможност, използвайки компютърни системи, да представим определена информация пред публика. Една от най-важните (ключови) характеристики на мултимедията е свързана с нейната интерактивност.
Сред тези продукти е дори и интернет, предоставящ различни възможности за комуникация, обмен на информация и данни, а може би най-важната му характеристика е, че не се притежава от никого.
Ефективното интегриране на технологията, педагогиката и съдържателното знание е перспектива за учителя да предлага иновативни подходи на преподаване и учене.
Електронното обучение е всяко обучение, което използва мрежа LAN, WAN или интернет за доставка на знание и взаимодействие между преподавател и обучаем. Заражда се в глобалното информационно общество, за да отговори на потребностите от гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и от всяко място. При електронното обучение се увеличава възможността всеки учител автор да взаимства опит от колегите си8.