Базираните на ИКТ методи осигуряват по-добра възможност за пресъздаване на реален казус, както и за намиране на неговото решение (изход от него). В същото време се създават и условия времето и усилията на учениците да са насочат по-скоро към решаването на проблема (придобивайки и по-значим опит и знания), а по-малко върху запомнянето и припомнянето.
Непрекъснатото развитие на новите технологии, превръщащи се в неразделна част от нашето всекидневие, ни подтиква да бъдем „актуални“. С навлизането на информационните технологии, както и с развитието на учебните среди, възможностите ни се увеличават неимоверно. Използването на съвременни методи на преподаване и учене, базирани на ИКТ, допринася за по-бързото и лесно усвояване на учебния материал и прилагане на изученото на практика. При този модел на обучение се постига и по-качествено усвояване на знания, умения и компетенции за работа със съвременни информационни и комуникационни технологии.
Същевременно учениците, обучаващи се по този модел, имат следните преимущества:
- отговорни са за постигнатия резултат;
- чувстват се като значима част от съдържанието на обучението;
- формират отношения, а не само знания.
Прилагането на съвременни (иновативни) методи на преподаване, съчетани със съвременна учебна база, предразполага учениците към придобиване на нови знания и умения и затвърдяване и надграждане на усвоените. Базираните на ИКТ активни методи на обучение правят учебния процес ефективен и интересен и позволяват всеки от учещите да формира свое собствено знание на база на собствения си опит и опита на останалите участници в груповата дейност. От своя страна ние като учители, за да бъдем актуални и „в крак“ с новите технологии, е необходимо постоянно да се усъвършенстваме и самоусъвършенстваме.
-
- Учене и иновативност чрез информационните и комуникационните технологии в европейското училище – 2011: eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129BG.pdf
- Препоръка 2006/962/EO на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 г. относно ключовите компетентности, свързани с ученето през целия живот: eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/AUTO/?uri=OJ:L:2006:394:TOC
- Рахнев, A., Гъров, K. (2010). Подготовка на учители по информационни технологии в магистърските програми на ФМИ при ПУ „Паисий Хилендарски“. Образование и технологии, 1: http://itlearning-bg.com/magazines/Spisanie2010
- Денев, Д. (2010). Педагогически подходи при използването на аудио-визуалните и информационните технологии в образованието: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=125544
- Милчева, Г. (2011). Използване на съвременни информационни и комуникационни технологии в процеса на обучение на учениците от 1.–4. клас. Образование и технологии, 2: http://www.itlearning-bg.com/magazines/Spisanie2011/resources/e-book-2.pdf
- Дурева, Д., Тупаров, Г. (2011). За подготовката на студентите – бъдещи учители по информатика и информационни технологии. Сборник доклади на Национална конференция „Образованието в информационното общество“, Пловдив.
- Иванов, И., Кънчева, С. (2001). Информационни технологии 9.–10. клас. София: Нова звезда.
- Лазарова, В. (2012). Образователният процес на 21-ви век в средното училище – идеи, подходи на преподаване. Образование и технологии, 3: http://www.itlearning-bg.com/magazines/Spisanie2012/resources/e-book_2012.pdf
-
Добрин Петков, дипломант в ШУ „Епископ Константин Преславски“, специалност „Педагогика на обучението по математика и информатика“
dd_petkov@abv.bg
рецензент: доц. дпн Наталия Павлова