По време на педагогическия експеримент са представени и изследвани пет подвижни игри. Анализираните резултатите показват, че всички извадки и в двете учебни години (експерименталната група като цяло, момичета и момчета) при старта на експеримента са еднородни или приблизително еднородни по отношение на агресивните прояви.
Подобна е извадката в двете учебни години (момичета и момчета) по отношение на самоотстраняването от игра или както го нарекохме – поемане на отговорност. Това се дължи на новото условие, всеки участник сам да определя и съзнава нарушението си и елементите на агресия при конфликтни ситуации (табл. 1).
Таблица 1. Стойности по всички игри и групите часове за 5. клас
Стойности | ||||
Часове | Нарушения | Поемане на отговорност | ||
жени | мъже | общо | ||
2–12 | 157 | 42 | 41 | 83 |
13–23 | 134 | 49 | 48 | 97 |
24–34 | 89 | 39 | 42 | 81 |
Общ брой | 380 | 130 | 131 | 261 |
- В 5. клас показателите за нарушения при момчетата са много по-големи от тези при момичетата.
- Поемането на отговорност (или доброволното напускане на играта заради агресивно поведение) в 5. клас в началото е много по-малко и за момчетата, и за момичетата.
През втората година на експерименталната работа, в 6. клас се наблюдава съществена промяна по отношение на нарушенията в игрите – значително по-малко агресивни елементи и същевременно много по-голям процент на поемане на отговорност и самоотстраняване (табл. 2).
Таблица 2. Стойности по всички игри и групите часове за 6. клас
Стойности | ||||
Часове | Нарушения | Поемане на отговорност | ||
жени | мъже | общо | ||
2–12 | 97 | 45 | 48 | 93 |
13–23 | 83 | 34 | 49 | 83 |
24–34 | 51 | 24 | 27 | 51 |
Общ брой | 231 | 103 | 124 | 227 |
Таблица 3. Абсолютни стойности на агресивните училищни прояви в 5. и 6. клас по групи,
по пол и по брой на извършителите
Време | 5. клас | 6. клас | ||||||||||
ЕГ | КГ | ЕГ | КГ | |||||||||
Ж | М | Общо | Ж | М | Общо | Ж | М | Общо | Ж | М | Общо | |
І срок | 2 | 8 | 10 | 2 | 10 | 12 | 2 | 4 | 6 | 3 | 7 | 10 |
ІІ срок | 1 | 5 | 6 | 1 | 9 | 10 | 2 | 3 | 5 | 2 | 9 | 11 |
Годишно | 3 | 13 | 16 | 3 | 19 | 22 | 4 | 7 | 11 | 5 | 16 | 21 |
Извършители на агресивните прояви | ||||||||||||
1 | 3 | 4 | 6 | 9 | 15 | 1 | 2 | 3 | 5 | 11 | 16 |
Гласуваното доверие на учениците за самооценка на поведението, за вземане на решение при проявата на агресивно поведение и преценка за поемането на отговорност (самоотстраняване) води до голям интерес и стимулира участието им в предложените подвижни игри. Общото заключение от проведеното педагогическо изследване е, че подвижните игри с поемане на отговорност влияят статистически значимо за снижаване на агресивните прояви на учениците не само в игрите, но и в реалния живот.
-
Мария Илиева, 96 СОУ „Лев Н. Толстой“, София
deviili@abv.bg
рецензент: Николай Коев, хоноруван преподавател