В статията е представена методическа разработка на урок за нови знания „Хигиена на храненето и здравни познания за храносмилателната система“ по биология и здравно образование в 8. клас. Урокът се провежда в един учебен час. Целта на използваните интерактивни методи – ролеви игри и изграждане на интелектуална карта, е да се повиши интересът на учениците към учебно-познавателния процес, да се постигне по-задълбочено и трайно усвояване на знанията и да се формира у младите хора отговорно отношение към храненето.
Хигиена на храненето и здравни познания за храносмилателната система
Урок за нови знания
Цели на урока
След изучаването на темата ученикът да може:
- да описва основните изисквания, които трябва да се спазват при съставяне на оптимален хранителен режим;
- да обяснява значението на количеството приета храна, режима на хранене, вида на храната и начина на приготвянето й;
- да осмисля и обогатява основните хигиенни правила, спазването на които осигурява нормално храносмилане;
- да изброява и описва често срещани заболявания на храносмилателните органи по алгоритъм: причини > признаци > профилактика;
- да оценява значението на състава на храната и здравословния режим на хранене за правилното функциониране на храносмилателната система и организма като цяло;
- да оценява вредното влияние на злоупотребата с храна, алкохол и лекарствени средства върху здравословното състояние на организма.
Водещи идеи: Организмът като цялостна система; Живите организми са отворени системи; Материален характер на жизнените процеси в човешкия организъм; Взаимна връзка и единство между организъм и среда.
Подходи на обучение: проблемен, изследователски, обяснително-илюстративен.
Методи на обучение: проблемна беседа, работа с научнопопулярна литература, работа с учебник, обяснение, дискусия, интерактивни техники – ролеви игри, интелектуална карта.
Дидактически похвати: разделяне на учениците по групи, формулиране на проблем, работа в екип, анализ на научнопопулярна литература, изказване на идеи, ценностен анализ и преценка на идеите, даване на задача за домашна работа, изискваща изработване на интелектуална карта.
Нагледни средства: брошури от ХЕИ, описващи заболявания на храносмилателната система и мерки за профилактиката им; снимка на дете, страдащо от недохранване.
Предварителна подготовка
- Дейност на учителя.
Обмисля и планира предстоящата работата в часа; подготвя нагледни средства; посочва на учениците литературни източници, които могат да използват за изпълнение на задачите. Определя задачи на петте групи ученици (Приложение). Записва на дъската китайската поговорка „Когато говориш – добре мисли, когато се храниш – добре дъвчи“ и плана на урока. Окачва интелектуалните карти, изработени от учениците като домашна работа след урока „Хранене“.
- Дейност на учениците.
Разпределят се според предпочитанията си в пет групи, с почти еднакъв брой ученици. Изтеглят номера на групата и така получават социалната роля и задачите си. Проучват допълнителна литература по проблема и подготвят симулацията си, с времетраене 5 минути.