План на урока
- Хигиенни правила и норми
1.1. Количество и състав на приетата храна
1.2. Режим на хранене
1.3. Хигиена и подготовка на храната
1.4. Обработка на храната в устната кухина
- Здравни познания за храносмилателната система
2.1. Нарушения – затлъстяване, недохранване, хранително отравяне
2.2. Заболявания – кариес, хепатит, цироза на черния дроб, гастрит, язва
- Влияние на външни фактори върху храносмилането – вид на храната, начин на приготвянето й, обстановка, в която се приема, и др.
- Необходимост от съблюдаване на здравословно хранене, лична и обществена хигиена
Ход на урока
Както посочихме по-горе, планът, по който преминава урокът, и избраната за темата китайска поговорка предварително са записани на дъската.
В началото на часа учителят предлага на учениците да анализират във всяка група за пет минути написаната на дъската поговорка. След изтичането на времето говорителите на групите съобщават извода до който е стигнала съответната група. Следва кратка проблемна беседа, която мотивира учениците за предстоящата работа. Обобщаваме, че за доброто храносмилане на храната в стомаха и червата е важно тя да бъде добре сдъвкана, но има и други съществени фактори, свързани с храненето и храносмилането, които ще обсъдим през часа.
Следващият момент от хода на урока е изграждането на интелектуалната карта на дъската. Всеки ученик работи самостоятелно в тетрадката си. След това думата се дава последователно на ученици от петте групи.
От първа група изясняват що е „нутрициология“. Представят хигиенни правила и норми. Допълват интелектуалната карта на дъската, съобразно с изказването.
Учениците диетолози представят нарушения на храносмилателната система. Изясняват понятията „рационално хранене“ и „здравословно хранене“, що е белтъчен глад и какви последствия има затлъстяването. Анализират снимка на недохранено дете. Изводите, до които достигат, са основните правила за съставяне на оптимален хранителен режим. Те ги представят на съучениците си написани на бели листа с различни цветове и така допълваме интелектуалната карта.
Учениците от третата група, изпълняващи ролята на лекари, представят заболявания на храносмилателната система. В ролята на болен, учителят описва най-характерните симптоми на заболяването, а учениците го изясняват по алгоритъма причини > признаци > профилактика. Продължаваме с допълване на интелектуалната карта.
Проблемна беседа „Вид на храната, начин на приготвяне, обстановка, в която се приема, и влиянието им върху храносмилането“ с учениците от четвъртата група изяснява влиянието на външните фактори върху храносмилането. Отново допълваме интелектуалната карта.
Продължаваме с учениците журналисти, които анализират интелектуалната карта, завършват я, обобщават записаното в нея и правят изводи.
По време на урока учителят следи внимателно всяко изказване и при необходимост оказва помощ, коригира, прави допълнения. В края на интерактивния урок изразява мнение за протичането на часа, за подготовката на учениците и поставя оценки на най-добре представилите се участници, като анализира и изготвените от тях интелектуални карти по темата „Хранене“. Следващата домашна работа за учениците е да изградят свои интелектуални карти за заболявания на храносмилателната система.
-
Ролева игра в урок за нови знания по темата „Хигиена на храненето и здравни познания
за храносмилателната система“ – биология и здравно образование, 8. класГрупа № Социална роля Игрово съдържание 1. Нутрициолог Вие сте нутрициолог. Изяснете какво количество храна да приемаме, какъв да е съставът, на колко приема? Зависят ли от пол, възраст, професия, здравословно състояние? 2. Диетолог Вие сте диетолози. Изяснете в какви случаи храната може да застраши здравето на човек? Какви са признаците и последиците? Как да се предотвратят? Запишете на отделни бели листове всяко правило за съставяне на оптимален хранителен режим.(едно правило – на един лист). 3. Лекар Вие сте лекар гастроентеролог или сте стоматолог. Запознайте се с често срещани заболявания на храносмилателната система (хепатит, гастрит, язва, цироза на черния дроб, зъбен кариес). Опишете ги по алгоритъм: причини > признаци > профилактика. 4. Собственик
на ресторантВие сте собственик на ресторант. Проучете влиянието на вида на храната, начина на приготвянето й, обстановката, в която се приема, и други фактори върху храносмилането. 5. Журналист Вие сте журналисти. В края на часа обобщете чрез анализ на интелектуалната кара: Какво е „рационално хранене“, „здравословно хранене“? Необходимо ли е да се храним здравословно? Необходимо ли е да се спазват лична и обществена хигиена? Обосновете отговорите си.
-
- Андрев, М. (1981). Дидактика. София: Народна просвета.
- Еленкова, А. (1987). Диетична кухня при сърдечносъдови заболявания. София: Медицина и физкултура.
- Ишев, В. & Костова, З. (2000). Здравно образование. Учебно помагало по биология за СОУ. София: Просвета.
- Костова, З. (2000). Как да създадем нагласа за учене. София: Педагог 6.
- Костова, З. (1998). Как да учим успешно. Иновации в обучението. София: Педагог 6.
- Овчаров, В. и др. (2009). Биология и здравно образование 8. клас. София: Булвест 2000.
- Петровский, Б. (1984). Популярная медицинская энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия.
- Тодорова, С. (2006). Формиране на отговорно отношение към храненето чрез ролеви игри като интерактивни методи. i-Продължаващо образование, 4–5.
-
Стоянка Тодорова, Средно училище „Константин Константинов“, Сливен
todorova_st@dir.bg
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова