Съзнателният живот на човека е изпълнен с различни ситуации, в които се налага решаването на определени задачи. Затова той трябва да притежава умението да осмисля тези ситуации, да вниква в съдържанието на проблема и да взима правилното решение. Независимо от коя област на човешкото познание е задачата, за да бъде решаването й успешно, човекът трябва да е научен да прави това от най-ранна възраст. В днешното бързо развиващо се общество изискванията към образованието непрекъснато нарастват. В началните класове като основно умение, което ще се изгражда у учениците, е заложено и предприемачеството – практически насочено, в полза и интерес на малкия ученик за справянето му в различни житейски ситуации. Математическите умения, залегнали в основата на математическите компетентности на учениците, са в пряка връзка с предприемачеството като качество у ученика, наложено от съвременните изисквания на обществото. Овладяването и усъвършенстването на предприемачески умения от учениците зависят от математическите знания и умения, които те притежават. Възможността да реагират рационално и адекватно на всяка житейска ситуация се обуславя от усвоените до момента умения и от натрупания опит. От готовността им да пренесат придобити знания и умения от една житейска ситуация към друга. Като по този начин вземат решения, справят се с даден проблем, трупат опит. Текстовите задачи заемат значителна част от учебното съдържание по математика за началните класове. Те са най-убедителната демонстрация на връзката между теория и практика, на огромното значение на математическите знания в реалния живот на хората. Чрез съдържанието им малките ученици се запознават с важни в познавателно отношение факти. Текстовите задачи се явяват подходяща база за мотивирано въвеждане на нови (аритметични, геометрични и алгебрични) знания и в същото време предоставят отлична възможност за творческо приложение на усвоените вече знания в по-различни и по-сложни ситуации. Те са незаменим фактор за умственото развитие на подрастващите. Несъмнено текстовите задачи са предизвикателство за учениците от начален етап. Успешното им решаване изисква от тях разбиране и вникване в контекста на съдържанието на задачата. Това е трудно и непривлекателно за малкия ученик. Интелектуалните му възможности и малкият социален опит, натрупан досега, са недостатъчни за самостоятелното и вярно решаване на текстови задачи. Предвид ограничения им социален опит, учениците във 2. клас все още се нуждаят от помощ при вземането на решение в конкретна житейска ситуация, възникнала в тяхното всекидневие. Наред с учебната дейност по време на пребиваването си в училище те участват и в други дейности. В този контекст, овладяването на умението да решават текстови задачи допринася за тяхната увереност и по-голяма степен на самостоятелност при вземане на решения в различни ситуации от деня. Знанието, което трябва най-напред да се усвои от учениците, е това за понятието текстова задача. За да се осмисли по-добре, учениците трябва да се запознаят първо с елементите на една текстова задача, след това с различните начини на задаването на текстова задача и накрая със самия текст на задачата. Да се реши една текстова задача, означава да се разкрие връзката между дадените и търсените величини, на която основа да се подберат, а след това и изпълнят аритметични действия или да се състави и реши уравнение с цел да се даде отговор на въпроса на задачата. Решаването на текстови задачи има важно значение за постигането на плавен преход от действия с конкретни предмети към действия с представите за предметите. Това е много съществено при формирането на математически понятия у учениците и изграждането от тях на алгоритъм за действие при решаването на дадена текстова задача. Като се запознава със съдържанието на задачата, ученикът се запознава с конкретна ситуация, в която са включени математическите данни и зависимостите между отделните величини. Разбирайки добре това съдържание, той усъвършенства умението си да конструира решението на задачата и вярно да го извърши. В методическата литература по математика в началните класове се разглеждат следните различни по насоченост упражнения, свързани с изграждане на относителната самостоятелност на учениците при решаване на текстови задачи: решаване на задачи с повишена трудност, решаване на задачи по различни начини, решаване на задачи с недостатъчни и излишни данни, решаване на задачи, които имат няколко решения, съставяне и преобразуване на задачи и др.Текстовите задачи в учебното съдържание по математика, от една страна, са предизвикателство за учениците от начален етап. От друга, те се явяват подходяща база за мотивирано въвеждане на нови математически знания и същевременно предоставят отлична възможност за творческо приложение на усвоените вече знания в по-различни и по-сложни ситуации. В статията е представена разработената от автора система от текстови задачи от отворен тип в контекста на житейски ситуации. С приложението на задачите в образователния процес по математика във 2. клас се цели да се формира у учениците умение за вземане на решение в определена практическа ситуация. Умението да бъде усъвършенствано като реакция и да способства тяхната самостоятелност и изобретателност в намиране на отговорите във всекидневието им.
Система от текстови задачи за овладяване на умение за вземане на решение в житейска ситуация от учениците във 2. клас
0 1 2