Предложената система от текстови задачи дава възможност на учениците да овладеят модел на поведение, който да им помогне бързо и лесно да се справят с всекидневните предизвикателства, използвайки математическите си знания и умението да ги прилагат на практика. Ситуациите, в които попадат второкласниците извън класната стая, изискват от тях притежаване на умения за устно смятане, сравняване на числа, преценяване на дадена математическа величина като оптимална за случая и др. Системата от текстови задачи развива творческото мислене на учениците. Те усъвършенстват своите умения, практически използват придобитите математически знания, като осъзнават тяхната значимост и голямата им приложимост в различни житейски ситуации. Текстовите задачи изискват от второкласника да мисли, да разсъждава върху математическите данни и зависимостите помежду им. Задачите са разпределени по темите и съобразени с учебното съдържание по математика във 2. клас. Степенувани са по сложност. Всяка задача подготвя учениците за решаването на следващата. Във всяка следваща задача са включени повече данни и зависимости помежду им, застъпени са повече математически действия. Дава се възможност и се изисква от учениците по-голяма самостоятелност при решаването на всяка задача. Съобразно с най-често срещаните ситуации, в които попада второкласникът, и необходимите му умения, за да вземе правилно решение и да се справи в даден момент, се открояват следните значими теми.
Житейска ситуация, в която попада ученикът |
Практически умения, които са му нужни, за да се справи в тази ситуация |
Пазаруване | Устно смятане и сравняване на числа Разпознаване и работа с парични мерни единици Сравняване на мерните единици лев – стотинка |
Изминаване на разстояния (придвижване от точка А до точка Б) |
Разпознаване и работа с мерни единици за дължина Сравняване на мерните единици метър – сантиметър, метър – дециметър |
Посещение на театър, изложба, спортна зала и др. |
Разпознаване и работа с мерни единици за време Сравняване на мерните единици час – минута Ориентиране в редица и колона от числа с цел намиране на местоположение |
-
- Гарчева, Юл. (2007). Текстовите задачи в обучението по математика 1.–4. клас. Практическа методика за началния учител. София.
- Книга за учителя по математика за втори клас (2007). София: Просвета.
- Манова, А. (1989). Текстовите задачи в началното обучение по математика. Благоевград.
- Стоименова, Я. (2004). Методика за развитие на математическите способности у 7–11-годишните деца. Благоевград.
- Учебна програма по математика за втори клас (2002). София: Просвета.
-
Йорданка Дикова, Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“, Хасково
dana1910@abv.bg
рецензент: Юлияна Гарчева