Съвременното общество е немислимо без познанията за езика като начин за общуване и комуникация. Още от дълбока древност хората използват езика като средство не само за общуване, но и за получаване на нови знания за различни аспекти от развитието на обществата. Тези познания за езика са в основата и на обучението на учениците по български език и литература в начален етап. За да се постигнат по-добри резултати в обучението, те трябва активно да участват в този процес и практически да прилагат своите знания.Стремежът на съвременния търсещ преподавател е чрез нововъведения в педагогическата практика да повишава интереса на учениците към училището и новите знания. В статията са представени експериментално разработените от автора и въведени в часовете по български език във 2. клас творчески дейности при създаване на текст по серия от картини. Иновативно комбинирани, те изграждат модела на преподаване „Помогни на приятеля си и така ще помогнеш на себе си“. Апробирането на системата от дейности в практиката показва по-добро възприемане на учебния материал от учениците и отлични резултати при писането на текстове по серия от картини.
Образователните функции на обучението са за овладяване на определена система от знания, умения и навици. В учебните програми се включват основни понятия, закони, закономерности, теории и факти от действителността. В този смисъл обучението по български език и литература има за цел не само ограмотяването на учениците, но и подтикването им към самостоятелност и творческо отношение в учебния процес. За да могат да овладеят основните правила и закономерности в българския език, на учениците са необходими определени знания, съобразени с техните възможности и възрастови особености.
В обучението по български език и литература в начален етап се набляга на уменията на учениците за създаване на текстове по картини. А това е свързано с познаването на начините за създаване на текстове по картини. Но за да се стигне до този етап, е необходимо преди това да е изграден интерес и усет у учениците към езика. Това се постига посредством успешното изпълнение на различни учебни задачи. За успешното изпълнение на поставените задачи учителят трябва да отработи творчески алгоритъма за решаването им. Целта е да се формира способността за прилагане на логически операции (анализ, синтез, сравнение, класификация, обобщаване), както и да се овладеят комуникативно-речевите компетентности като основа за развитие на познавателните интереси на учениците.
Стремежът на съвременния търсещ преподавател е чрез нововъведения в педагогическата практика да повишава интереса на учениците към училището и новите знания. Да провокира творческото мислене у обучаемите, за да се избегнат апатията и неграмотността. Във връзка с това по-долу представям експериментално въведените в часовете по български език във 2. клас дейности при създаване на текст по серия от картини. Това е моделът на преподаване „Помогни на приятеля си и така ще помогнеш на себе си“ – система от творчески и иновационни дейности.
Групиране на учениците по двойки. Още в началото на учебната година учениците са групирани по двойки: партньорите работят заедно върху предварително поставени задачи, като взаимно си помагат при затруднения. Имат една учебна седмица за подготовка по тях. Всяка двойка си избира име – „Пеперуди“, „Лъвове“, „Котки“, „Тигри“, ,,Орли“, „Слънце“, „Футболисти“, „Железен човек“. Освен това всяка група си изработва знаме (това правят в часовете по домашен бит и техника). В края на седмицата отделните двойки представят пред класа как върви тяхната подготовка.
Енвижън карти. Много важно при създаването на текстове по серия от картини е нагледното представяне на случката, която ще разказват учениците. Затова, когато предстои такава тема, предварително подготвям „Енвижън карти“. Тези карти илюстрират отделните най-важни моменти от разказа.Те се представят пред учениците в „Енвижън“ урок. Всички ученици виждат картите на интерактивната дъска. Те предизвикват интерес у тях и стимулират създаването на устен разказ по отделните епизоди. Това е първа стъпка към написването на добър разказ по серия от картини.
Забавни карти. Пред всички двойки се поставят на чиновете предварително подготвени от учителя цветни „забавни карти“, които ще помогнат на екипите за по-доброто написване на съчинението. „Забавните картите“ илюстрират случката, която учениците ще пресъздават. Всяка карта представлява основен момент от дадената случка. Часът започва с презентиране на урок „Енвижън“. С първия слайд от урока вниманието на учениците се насочва към всички картини, по които ще работят. Учителят поставя задачата – след като разгледат внимателно забавните карти, да напишат разказ със заглавие „В парка“. Тук отделните двойки устно разказват своята случка. На следващия слайд е представена първата карта, която е и първи основен епизод от текста. Следва втората забавна карта, после – третата. Най-отгоре на последния слайд е написано: „Завършете случката с четвъртата забавна карта!“. След презентацията учениците преминават към написването на разказа по серия от картини. Когато са готови с текстовете, партньорите във всяка двойка си разменят съчиненията и отстраняват грешките. Обсъждат текста и го представят пред класа.
Подвижен театър. Изключително интересно и забавно за учениците е презентирането на крайния резултат по темата – всяка двойка представя работата си като „подвижен театър“, т.е. изиграват текста, който са съчинили. Всеки екип получава оценка от останалите под формата на точки. След като всички двойки са се представили и са получили оценка, се изработват таблици с имената на учениците и с помощта на учителя се нанасят точките. Пресмятат се получените резултати и се обявяват победителите. Те получават стикери с надписи „Браво на двойката – приятелството е вълшебство“.
1 2