Описаните творчески дейности помагат за по-доброто възприемане на учебния материал от учениците и в частност – за по-доброто систематизиране и написване на съчиненията. Работата по двойки също помага на учениците, тъй като създава условия да обменят идеи, да обсъждат това, което ги затруднява, и съставянето на текста вече не ги плаши, а точно обратното – стимулира техните творчески умения. Всичко това доказва, че експериментално въведените дейности са полезни и успешни, защото създават една интересна и модерна среда, която благоприятства написването на отлични съчинения от учениците. Творческите дейности напълно покриват и едно от важните изисквания за добро преподаване и обучение, а именно учениците активно да участват в този процес. Освен в обучението по БЕЛ тези дейности успешно може да бъдат използвани и при преподаването на всички останали учебни предмети в начален етап.
Екипната работа е изключително успешна при малките ученици. Когато работят с приятел, ученето става по-лесно и по-забавно за тях. Екипна работа по проекти реализираме с учениците още от първи клас. Групирани също по двойки, те работят по различни проекти. Цялата учебна дейност преминава под формата на състезание между екипите. Получават се резултати, които не може да се постигнат, ако се учи по традиционния начин – учителят преподава и изпитва учениците, те пък се мъчат да получат отлични оценки. Някои от проектите, по които сме работили с първокласниците, са „Нашият роден език“, „Застрашени животни“, „Ако бях като Карлсон, който живее на покрива“… Когато работата го изисква, отделните двойки се обединяват в два екипа: „Белите вълци“ и „Дивите котки“. Учениците сами решават как да се разпределят. Проектът „Ако бях като Карлсон, който живее на покрива“ например беше много успешен. За да могат да си представят всекидневието на главния герой, всички ученици прочетоха романа „Карлсон, който живее на покрива“. Работата по проекта беше свързана с издирване на творбата, прочитане и драматизиране на любими моменти от нея. Тези проектни дейности са тясно свързани с часовете по български език и литература, защото колкото повече учениците усъвършенстват четивната си техника, толкова по-успешно и съзнателно ще умеят да създават различни видове текстове.
Иновативно комбинирани, приложените творчески дейности правят ученето интересно и много качествено. Създава се благоприятна атмосфера, в която учениците се чувстват значими и знаещи, помагат си взаимно и класът всекидневно се сплотява. Работата по модела „Помогни на приятеля си и така ще помогнеш на себе си“ допринася за по-доброто възприемане на учебния материал по български език и литература. Писането на съчинения се превръща в една забавна игра, в която всички сме приятели. А стикерите с надписи „Браво на двойката – приятелството е вълшебство“ украсяват всички двойки ученици, защото приятелството наистина прави чудеса – сплотява всички, стимулира ги да станат отлични малки творци.
За да бъде по-качествено образованието и да се избегне неграмотността, е наложително прилагането на всички съвременни иновационни методи на работа. За да превърнем българското училище в привлекателно място за обучение, възпитание и развитие, трябва да положим общи усилия. То трябва да придобие визия на „съвременна и модерна“ институция, стимулираща способностите и творчеството на учениците, без да се изключват традициите на българското образование. В този аспект прилагането на модела на преподаване „Помогни на приятеля си и така ще помогнеш на себе си“ е малка крачка към това, училището да бъде желано и успешно.
Много често се срещат и опоненти на новите, иновационни начини на преподаване и прилагането им в училище. Те възприемат обучението като една затворена система с ясно очертани и разграничени роли. При съвременното развитие на обществото и образованието в модерния глобален свят обаче тази позиция не може да бъде резултатна. Затова в много случаи учителите не могат да осъществят качествена връзка с учениците си, а от това следват и по-ниските резултати, което пък от своя страна води до апатия у учениците, нерядко и до отпадане от училище.
Българските ученици са интелигентни и с огромен потенциал, което не трябва да се забравя от учителите и да свикваме с някакви негативни резултати от външни оценявания и други изпити и статистики. Тук ролята на учителя е огромна. Той трябва да е професионалист – да владее перфектно материала и да умее да го поднесе по подобаващ начин, като същевременно това преподаване да е съобразено с личността на ученика. В това отношение квалификацията на учителите, актуализирането и надграждането на професионалните компетентности са неоспорим фактор за напредъка на българското образование.
-
Елена Танчева, Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“, с. Първомай, обл. Благоевград
elenatan_69@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова