Основната цел на експерименталното обучение чрез иновативната технология е да се провокира интересът на учениците към изучаваните любовни стихотворения на Пейо Яворов, да придобият по-задълбочени знания и умения по темата. Желание за участие в проекта „Жива книга” изявяват 9 ученици. Представям на тяхното внимание литературните творби, които са обект на изследването: стихотворенията „Ще бъдеш в бяло“, „Стон“ и „Две хубави очи“. Предлагам им да се разделят на три групи на доброволен принцип и с всички познати им средства всеки екип да изготви своя „жива книга“. В етапа на поставяне на цели и уточняване на задачите предоставям на трите групи помощни въпроси, които да им служат като опори при изготвянето на проекта, като какво е внушението на заглавието, коя е основната тема, какви мотиви и чувства се откриват, кои са образите и символите и т.н. Чрез жребий екипите изтеглят художествената творба, която ще бъде в основата на тяхната „Жива книга“. Подсказвам им идеята си, че „живата книга” не е задължително да бъде на хартиен носител, а може да бъде представена например под формата на пиеса или по друг начин по техен избор. В продължение на две седмици трите групи разработват своите презентации, като в часовете за консултация се събираме и обсъждаме идеите и проблемите по изпълнението на проектите им. Останалите ученици от класа до този момент не са включени в проекта. Тяхната важна роля е при представянето на проектните предложения. От тях на случаен принцип сформираме 5 групи от по 3-ма ученици. Задачата на тези групи е внимателно да изслушат вече готовите презентации на проектите на трите екипа и да попълнят предоставения им чеклист с въпроси върху любовните творби на Яворов. Работата им в екип е от изключително голямо значение, защото те сега трябва да покажат знанията, придобити чрез проекта „Жива книга“, и да върнат обратно получената информация. Под формата на игра със състезателен характер петте групи трябва да представят получените знания от попълнения чек-лист. В процеса на работа се използват следните основни методи и техники:
- Проектният метод. В него ясно се разграничават дейностите на учителя и дейностите на ученика. Учениците участват в избора на тема, по която да работят, събират информация, избират стратегия на действие, разпределят задачите и ролите помежду си, развиват чувство на отговорност, осъществяват самоконтрол по време на изпълнението на проектните дейности, обсъждат резултатите и ги анализират, пишат доклад и защитават проекта. Учителят изпълнява ролята на модератор – участва във формулирането на темата и целите, уточнява конкретната проектна задача, осигурява предпоставки за изпълнението на проекта, наблюдава планирането и преценява изпълняемостта на плана, консултира, изготвя чек-листове, оценява проекта.
- Методът „Жива книга“. Основните умения, които се развиват чрез този метод, са за самоподготовка, ефективно управление на процеса на учене и времето за учене, самоконтрол, дисциплина, упоритост, устно и писмено аргументиране, представяне и нагледност.
- Работа по групи. Развиват се умения за работа в екип, слушане и разбиране, разпределяне на задачите, откриване на силни и слаби страни.
- Визуализиране. Стимулират се проявите на креативност и естетичност, необходими за оформлението на крайния продукт.
- Методът на съревнованието. Състезателният елемент в разработената иновативна технология има градивен характер. Мотивация за добро представяне е поощрителната награда. Проява на уважение е аплодирането на по-изявения отбор.
- Анкетният метод. С важна роля в осъществяването на иновацията е предложената на всеки ученик анкета, която е в основата на умението за самооценка и оценка.
-
Радослава Иванова, ПГТХТ „Никола Стойчев”, Разлог
radoslava_i@mail.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова