Документите са едно от най-важните средства за функциониране, управление и самопознание на човешкото общество. Те са онази част от писменото общуване между хората, без която светът не може да съществува. Ежедневно се създават и се използват огромно количество различни видове документи, които съпровождат човека от първия до последния му ден в живота. В жанрово отношение те са доста разнообразни и обхващат различни области от живота на всеки човек. Но за да могат успешно да изпълняват функциите си, документите трябва да са правилно създавани – както езиково, така и структурно. Динамиката на съвременния обществено-политически и социален живот изисква непрекъснато адаптиране към новите условия и съобразяване на учебния процес с дадените реалности. Ето защо стремежът да развиваме уменията на учениците от 12. клас за създаване на текстове документи не е само избор на определени иновативни подходи, които ще разнообразят учебните часове, а отговорност, която може да реши съдбите на нашите ученици. Съгласно ДОИ за учебното съдържание от 2000 г. в учебните програми за 7., 11. и 12. клас е предвидено изучаване на официално-делови текстове документи и формиране у учениците на умения и за тяхното практическо приложение в обществения живот. Учебната програма за 11. клас изисква от учениците да усвоят умения за извличане на информация от официално-делови текстове, а в 12. клас те вече трябва да умеят да създават текстове документи, необходими за тяхната социална реализация. В тест за проверка на уменията на учениците от 12. клас да създадат молба и автобиография (CV) по зададени параметри се оказва, че зрелостниците се затрудняват от тази задача, въпреки че това учебно съдържание е изучавано в 7. клас. Така възникна въпросът какво трябва да се направи, за да се развият уменията на учениците от 12. клас за създаване на текстове документи. Това ме мотивира да разработя и апробирам нова педагогическа технология, чрез която учениците да развият уменията си за създаване на молба, мотивационно писмо и автобиография (CV), които да намерят практическо приложение при тяхното общуване в официално-деловата сфера. Педагогическият експеримент е проведен с 19 ученици от 12. клас на Средно училище „Христо Смирненски” в с. Кочан, обл. Благоевград, които се затрудняват при създаването на молба и автобиография (CV). Това налага тези ученици да бъдат обучавани така, че да развият уменията си за правилно създаване на текстове документи. Хипотеза на изследването е допускането, че ако в обучението по български език в 12. клас за развиване на уменията на учениците за създаване на текстове документи се въведе комплексно разглеждане на документите мотивационно писмо, автобиография (CV) и молба с изясняване на понятията документен текст, рубрика и реквизит и се приложат техниките „експертно учене”, „мозъчна атака” и „анализиране на съдържанието на документ”, то ще се развият у учениците рецептивни и продуктивни умения и компетентности на по-високо равнище, ще се получи статистически значимо по-голямо различие, отколкото по традиционната методика, което ще доведе до по-висока ефективност на обучението.Изучаването на официално-делови текстове документи и формирането у учениците на умения за практическото им приложение при тяхното общуване в официално-деловата сфера са от изключително важно значение за социалната реализация на младите хора. В статията е представена педагогическа технология за развиване на уменията на учениците от 12. клас за създаване на текстове документи. Описани са етапите на проведеното от автора педагогическо изследване, експерименталните дейности и задачи.