Констатиращият етап на изследването е проведен в средата на м. февруари 2017 г. с тестове в два последователни учебни часа.
Първият тест е от 23 задачи, с 12 от които се проверяват езиковите знания и умения на учениците, с 9 задачи се проверяват уменията на учениците за аналитично четене, а от последните два въпроса, които са с отворен отговор, се очаква да дадат представа за продуктивните умения на учениците.
Количественият резултат от този тест е добър 4,26. Качественият анализ показва, че с езиковите въпроси учениците се справят по-добре, но срещат трудности при създаване на продуктивен текст, а 12 от тях изобщо не са работили по въпроса за формулиране на теза.
Вторият тест е от две задачи, с които се проверяват знанията и уменията на учениците да създадат молба и автобиография (CV) по зададени параметри, дали помнят съдържанието на молба и графичното оформление на автобиография (CV), умеят ли да извличат информация от текст и с нея да създават автобиография (CV) и молба, както и да разполагат в документите съответните реквизити. С тези жанрове на административно-деловия подстил учениците са се запознали в 7. клас и сега предстои преговор и актуализиране на знанията. Анализът на резултатите от този тест е важен за учителя да направи план за по-нататъшното обучение.
Количественият резултат от втория тест е среден 3,08. Петима ученици са получили двойки, 6 – тройки, и 8 – четворки. Анализът разкрива, че учениците силно се затрудняват при създаване на текстовете автобиография (CV) и молба. Сравнително по-добре се справят при писането на молба и значително се затрудняват при съставянето на автобиография (CV). При създаването на молба повече ученици срещат затруднения при разполагането на реквизитите в нея. Само двама ученици показват умения да разполагат в автобиография (CV) нормативно установените реквизити и само четирима умеят да извличат информация от текст и да я структурират в CV.
Следващият етап от педагогическия експеримент е обучаващият. Той се провежда в рамките на три учебни часа непосредствено след констатиращия. В него е приложена новата педагогическа технология, използваща принципно нови подходи за решавани на научно-практически задачи, водещи до развиване на уменията на учениците да създават текстове документи. Самата технология е свързана с комплексно усвояване на знания за документите мотивационно писмо, автобиография (CV) и молба, с анализиране на понятията „документ”, „съдържание на документа”, „документен текст”, „текстов документ”, „реквизит” и „рубрика”, с прилагане на интерактивните методи „експертно учене”, „мозъчна атака” и „анализиране на съдържанието на документ”.
В първия учебен час са използвани лекцията и беседата като подходящи методи, подчинени на целите на урока – учениците да актуализират знанията си за функциите и жанровете, за съдържателно-композиционните и езиковите особености на текстовете от официално-деловия стил на общуване, да усвоят знания за мотивация и мотивационно писмо като необходими документи при кандидатстване за работа.
Важно е учениците да вникнат в смисъла на тези понятия, за да усвоят успешно и следващия учебен материал, да разберат, че познаването на документа е свързано с познаване на единството между реквизитите, документния текст и рубриките в него, с осмисляне на техните основни характеристики. По-задълбочено вникване в понятието „документ” учениците правят, когато се запознават с текстовете документи мотивация и мотивационно писмо като необходими документи при кандидатстване за работа.
Учениците получават разпечатани на лист хартия задължителните елементи при създаване и оформяне на мотивационно писмо и мотивация. Тук те осмислят и разграничават документния текст от реквизитите, става им ясно кои са рубриките и какво значение имат те за документния текст. В специално подготвена презентация учениците четат образци на мотивационно писмо и мотивация, установяват разликата между двата документа, изясняват техните функции, а учебния материал затвърдяват във фронтална и индивидуална беседа.
През втория учебен час учениците затвърдяват езиковите си знания и усъвършенстват лингвистичните и комуникативноречевите си умения, откриват и анализират особеностите на административно-деловите текстове документи мотивационно писмо, автобиография (CV), заявление и молба за постъпване на работа.
Прилага се методът на „експертното учене”. При този интерактивен метод на обучение учителят и учениците са в нови роли. Тук преподавателските функции на учителя се трансформират във фасилитаторски, т.е. подпомагащи развитието на учениците. По този начин структурата на учебната дейност се променя из основи – не се разчита на подготовката вкъщи, а тежестта на учебната работа е в учебните часове, където усвояването на новите знания става паралелно с изпълняването на задачите.