В организационния етап на работата учениците се разделят на четири групи, разположени по-отдалечено в класната стая, за да не си пречат. Във всяка група е включен по един ученик, който предварително се е подготвил и познава добре функциите и особеностите на административно-деловите текстове молба, заявление, автобиография (CV), мотивация и мотивационно писмо, и по един от най-слабите ученици в класа. Всяка група получава предварително подготвени листове със задачи, на които те трябва да отговорят.
Задачи за І група
1. Анализирайте съдържателно-композиционните и езиковите особености на текстовете документи молба и автобиография (CV). Как са оформени рубриките на документните текстове?
2. Обърнете внимание на графичното оформление на двата текста и посочете кои са задължителните изисквания, които ги правят стандартизирани текстове.
Задачи за ІІ група
1. Анализирайте съдържателно-композиционните и езиковите особености на приложените текстове документи молба и заявление. Един и същи документ ли са те и имаме ли право да ги възприемаме като синоними?
2. Какво разбираме под документен текст и съдържание на документ? Сравнете документните текстове и графичното оформление на молба и заявление. Открийте шаблоните и задължително повтарящите се елементи. Кое ги прави стандартизирани текстове?
Задачи за ІІІ група
1. Анализирайте приложените текстове документи мотивация и мотивационно писмо и посочете техните задължителни елементи. Какво трябва да знаете, когато пишете своята мотивация?
2. С каква цел се създават текстовете документи мотивация и мотивационно писмо? Коя от двете разновидности ще изберете при кандидатстване за работа?
Задачи за ІV група
1. Разгледайте приложеното мотивационно писмо и кажете дали съдържанието му съответства на изискванията на този жанр. Обяснете какво е важно за документния текст на мотивационното писмо.
2. Убедителни ли са аргументите на мотивационното писмо? Какви поправки ще внесете, ако вие сте неговият автор?
Добре подготвените ученици от всяка група най-напред се включват за около 12 минути, за да обяснят на останалите проблемната задача и да уточнят в групата въпросите, които ги затрудняват и искат да зададат на учителя. Когато са готови, учителят се включва във всяка група поотделно и изяснява поставените въпроси. След като изтече определеното време, учениците се прегрупират отново за по около 12 минути. Така всеки ученик става експерт по един от поставените за разискване проблеми и го преподава на останалите ученици. Експертът отговаря на поставените въпроси, а при затруднение се намесва учителят с подходящи въпроси, за да провери дали обяснението е правилно. По този начин няма ученик в класа, който да не е бил и „учител”. Така около 80% от учебното съдържание е усвоено още в учебния час, и то с разбиране.
Накрая учениците се възстановяват на първоначалните групи, а вътре в тях се обсъждат зададените към всеки от „експертите” въпроси. Групата си избира говорител, който да сподели резултатите пред класа и ако има въпроси – да се дискутират от всички. При изказването на учениците учителят следи за точност и пълнота на отговорите, за вярна аргументация и правилен езиков изказ.
В третия учебен час учениците затвърдяват знанията и уменията си за създаване на мотивационно писмо, молба и автобиография (CV) чрез практическа работа. Класът се разделя на три групи от по шестима ученици. Всяка група изпълнява писмена „мозъчна атака” в рамките на 8–10 минути, в която трите групи трябва да отговорят на поставения в началото на часа проблемен въпрос.
Важна задача е самостоятелната работа на учениците да създадат от свое име един от текстовете документи – автобиография (CV), молба и мотивационно писмо, до предпочитан от тях адресат. Тази задача стимулира изграждането на умения у учениците за продуциране на текст и развиването на техните комуникативни компетентности и начин на мислене. В речевата практика по продуцирането на текстове се дава израз на личностното присъствие на ученика, в което да проличи, че той е достигнал до съзнанието за необходимостта да се изучават текстовете документи, защото са му нужни.
Докато учениците се упражняват в създаване на текстове документи, учителят ръководи самостоятелната им работа, като дава насоки и коригира допуснати грешки. При писането и редактирането на документа учениците се стремят да спазват не само езиковите норми, но и правилно да разполагат неговите съдържателни елементи. Прави впечатление, че компютърното поколение трудно създава четливи ръкописни текстове и това налага критично отношение към писането на учениците. Изисква се повече старание при изписването на буквите и да не използват малки букви за главни. Да обърнат внимание на учтивата форма при молбата и др. Така се развива у тях чувство за отговорност и стремеж към създаване на четлив, езиково и графично издържан стандартизиран текст, който може да ги представи при кандидатстване за работа.