Контролният етап на експеримента е проведен в средата на м. март 2017 г. В него с помощта на дидактически тест от три задачи се установява ефективността от обучението по новата педагогическа технология. Тестът съдържа изцяло продуктивни задачи с практическа насоченост. Учениците трябва да създадат комплект от документи, с които да кандидатстват за работа във фирма, публикувала обява с конкретни изисквания.
Времето, определено за работа, е един учебен час, в който учениците трябва да създадат комплект от текстовете документи мотивационно писмо, автобиография (CV) и молба, подходящ за кандидатстване за работа във фирма с конкретни изисквания към кандидатите.
В този тест учениците трябва да покажат знания и умения за създаване на необходимите документи, като приложат изискванията към документния текст и рубриките в него, разположат реквизитите в текста, оформят графично автобиографията (CV), спазят в тях специфичните езикови особености и норми. Цялостният текст трябва да дава кратко, стегнато и пълно необходимата информация за кандидата. Важно за трите документа е учениците да съумеят да се съобразят с вътрешната логика на текстовете, като свържат изложеното в тях с условията на обявата за работа, което на практика ще покаже една осмислена и целенасочена последователност в действията на кандидата.
Анализът на количествените резултати показва, че средният успех на класа от теста е много добър 4,89. Сега четворките са 4, петиците – 9, и шестиците – 6.
Качественият анализ на резултатите от контролния етап показва, че най-често допусканите грешки при създаването на мотивационно писмо са липса на мотивация, неясно изказана мотивация, разминаване на фактите в мотивационното писмо и тези в автобиографията (CV), недобре подредена информация в документния текст.
Недостатъците, които се открояват при създаването на автобиография (CV), са големи празноти в годините, вписване на факти, които не може да бъдат подкрепени с документи, изпускане на рубрики в документния текст, изпускане на реквизитите дата, населено място и подпис.
При създаването на молба някои ученици и след обучението продължават да допускат съдържателно-композиционни и езикови грешки, по-чести сред които са неподравняване на реквизитите и документния текст, недобро структуриране на документния текст, неспазване на стилистичната и синтактичната употреба на главните букви.
Небрежно или нечетливо написан текст присъства и в трите създадени документа.
При описания педагогически експеримент в по-голямата част от времето обучаваните са активната страна. Те влизат в определени роли, които учителят задава и следи за тяхното спазване и изпълнение. Учениците се чувстват свободни да разсъждават, да анализират, да творят, докато учителят ги наблюдава и насочва, без неговата намеса да е осезателна, освен в случаите, когато имат нужда от него или когато чуе, че се допускат неточности в разбиранията на конкретни понятия, или пък види грешки в тетрадките при езиковото и графичното оформяне на документите, т.е. учителят непрекъснато съдейства за развиване на уменията на учениците за създаване на текстове документи.
Ефективността на разработената и приложена в практиката педагогическа технология е проверена със статистически методи, които потвърждават допускането на хипотезата на изследването. Те доказват, че новата технология е повишила знанията и уменията на учениците, като е довела до развитие на техните рецептивни и продуктивни умения и компетентности за успешно общуване в сферата на деловата комуникация. Понеже в проведения експеримент промяната е с положителен знак, това подкрепя нейната ефективност и означава, че новата технология успешно може да се прилага в педагогическата практика.
-
Румен Тюфекчиев, Средно училище „Христо Смирненски”, с. Кочан, обл. Благоевград
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова