Transition Service се реализира чрез три програми, а именно:
- Transition след училище
- Transition в училище
- Transition за всички
Transition след училище е насочена към млади хора на възраст от 15 години нагоре, които по някаква причина са прекъснали обучението си в училище. Програмата е гъвкава и броят на часовете е в зависимост от индивидуалния план за преход. В нея се включват индивидуално и групово обучение, практика и тренинги.
Transition в училище е с целева група младежи на възраст от 13 години и по-големи, които посещават училище или друга образователна институция или структура. Програмата е създадена спрямо индивидуалните потребности и наличното свободно време на всеки учещ. Предвидено е обучение, което е предимно индивидуално, както и работа в екип, когато е възможно. Програмата включва практическо обучение и тренинг след навършване на 15 години, съгласно закона.
Transition за всички е програма, адресирана към всички, които имат трудности с намирането на работа. Включва всеки, независимо от неговата възраст и характеристика, който среща затруднения в навлизането на пазара на труда поради липса на умения. Тази програма е предимно индивидуално реализирана и се основава на специфичните потребности, които се регистрират при процедурата на оценка на кандидата.
Услугата се предоставя от специалисти, групирани в два екипа: екип учени и екип от експерти, които са съответно координатор, психолог, семеен консултант, обучители/учители, консултанти по кариерно развитие.
В раздела „Оценяване” се изследват, диагностицират и оценяват уменията, компетентностите и възможностите на обучаваните.
В раздела „Обучение” са включени експериментални алтернативи методологии и тяхното прилагане. Обучението се осъществява в две форми: индивидуална и групова. Последната се реализира, когато обучаваният е готов.
Съществува и функционира т.нар Transtion Employment Network (TEN), която включва компании и работодатели, изявили желание да участват в услугата.
Практическият професионален опит, който обучаваните трупат, е свързан с участието им в TEN, където се осигурява работно място. Придобиваният професионален опит зависи от техните лични интереси, умения, възможности и потенциал, които не само се диагностицират, но и се развиват и се насърчава бъдещото им усъвършенстване. По време на реализирането на практическия опит обучаваните са под менторството на специалист.
TEN е мрежа от бизнес среди и организации, които подкрепят Transition Service във всичките й програми. Целта на тази мрежа е да осигури подходящи условия за професионалната реализация на интегрираните в услугата младежи. По този начин те имат възможност да се обучават и същевременно да придобиват практически опит в реална работна обстановка, като с това те придобиват и по-голяма увереност в справянето си на пазара на труда.
В Transition Service е включено развиването на редица основни умения, които са от съществено значение за успешната професионална реализация. Някои от уменията, които специалистите преподават и развиват, са комуникативни умения, социални умения, основни умения за работа с компютър, спазване на граници и уважение, трудова дисциплина, съблюдаване на правила за безопасност и здраве.
В заключение, предвид досегашния ни неколкогодишен опит, може да се потвърди ефикасността на услугата за професионална ориентация и реализация Transition Service в Кипър. Нашите специалисти проследяват успешното внедряване на обучаваните по програмите в пазара на труда. Резултатите са силно обнадеждаващи и както заявихме в началото – следващата стъпка е освен представители от частния сектор като наши партньори да се включат и представители от различни браншове в държавния сектор.
-
- Strauser, D. (Ed.) (2014). Career Development, Employment, and Disability in Rehabilitation: From Theory to Practice. New York: Springer Publishing Company.
- Toldrá, R. & Santos, М. (2013). People with disabilities in the labor market: Facilitators and barriers (рр. 553–563). Work, 45. DOI 10.3233/WOR-131641.
-
доц. дпн Милен Замфиров, СУ „Св. Климент Охридски“ – ФНПП
milen_zamphirov@abv.bg
Михайлица Хараламбус, докторант при ФНПП – СУ „Св. Климент Охридски”
рецензент: гл. ас. д-р Мирена Легурска