Всичко започна с една детска рисунка. Децата трябваше да нарисуват стомна, но на зададения въпрос „Какво е това?“ те отговориха: „Ваза“, „Кана“. Тогава се замислихме, че нашите деца знаят твърде малко за българския фолклор и традиции. Заложените теми в ОН „Социален свят“, сега „Околен свят“, са недостатъчни. Това породи идеята за битов кът в детската градина, в който да съберем предмети от миналото и да запознаваме децата с тях. С течение на времето този кът промени мястото си няколко пъти, а събраните битови предмети се увеличиха толкова, че накрая той прерасна в битова стая, която нарекохме „Одаята“. Тя се превърна в любимо място на децата. Предметите от миналото, които ги заобикалят (огнище, менци, халища, черги, народни носии, керамични сервизи…), носят голям емоционален заряд и са твърде различни от всичко, с което са свикнали в своето ежедневие. Поради това интересът към тази стая е непрестанен.Българският фолклор е неизчерпаема съкровищница от мъдрост, естетика и добродетели. Приобщаването на децата към националните ни ценности и традиции е залегнало в Стратегията за развитие на ДГ № 85 „Родина” в София. В статията е представен разработеният от екипа на детската градина проект „Фолклорна въртележка”, описани са дейностите и резултатите от изпълнението на проекта.
Екипът ни реши да разшири познанията на децата за българския фолклор и спонтанно прие идеята за проект на тази тема. Така се роди и името – „Фолклорна въртележка“. Кандидатствахме с проекта „Фолклорна въртележка“ към Столичната община. Разработихме го в три модула – „Пролетна въртележка“, „Игри по Еньовден“ и „Есенна творилница за здраве и берекет“. Започнахме проекта през април и наистина сякаш се качихме на въртележка. Завъртяха се един след друг трите модула: изложби на детски рисунки и предмети, посещения в етнографски музеи, екскурзии сред природата с народни игри, изложба-базар на битови предмети с родителско участие, открити моменти пред родителите с фолклорна насоченост, отбелязване на народни празници и обичаи, народни песни и танци… Проектът акцентира върху фолклорните детски игри.
Пролетни фолклорни игри, група „Слънчице“
Фолклорните детски игри не са проучени достатъчно, постепенно се забравят и си отиват с поколенията, които са ги играли. Тези игри обаче са важни, защото носят информация за миналото и същевременно успешно развиват у децата умения за общуване.
Съвременните деца все повече се откъсват от корените си. Приобщаването на възпитаниците ни към националните ценности и традиции е залегнало в Стратегията за развитие на ДГ № 85 „Родина”, защото българският фолклор е неизчерпаема съкровищница от мъдрост, поуки и добродетели. Той създава усещане за национална принадлежност, за сигурност и стабилност чрез традициите и обичаите. Достъпен е за възприемане и стимулира познавателната активност на децата. Затова той е безценен източник на възпитание на личностни качества в предучилищната възраст.
Лазаруване, група „Слънчице“