В проекта са включени следните дейности.
Модул 1. „Пролетна въртележка“
1. Информационна кампания за първия модул: транспарант, обяви, брошури, постери; анкети; медийно отразяване.
2. В Одаята през Седмицата на детската книга: четене и драматизация на български народни приказки; оформяне на кът с методически пособия.
3. „Приказка за хляба“: посещение на Къщата на хляба в Копривщица.
4. „На мегдана”: пролетни игри и обичаи; виене на пролетни венци – изложба.
5. „Здрав и червен Великден!“: организиране на изложба от шарени яйца и битови предмети.
6. „Хоп – троп!”: пролетно надиграване с детски хора и игри.
Къщата на хляба, Копривщица
Модул 2. „Игри по Еньовден”
1. Информационна кампания за втория модул: значки с лого, табла, видеозаснемане и видеостена за информираност.
2. „На зелената морава!” – зелено училище с организирани народни игри на открито сред природата.
3. „По Еньовден” и „Петровден” : „По Еньовден“ – излет в ПП Витоша; събиране на билки за здраве и направа на еньовски венци от цветя и билки; среща-надумка на билков чай с мед; събиране на природни материали за изработване на естествени ароматизатори. „Ябълки петровки“ – кулинарна изложба.
4. Посещение на Музея на куклите в София.
5. Подреждане /обогатяване на битовата стая с битови предмети и реквизити, с женска шопска носия и детски носии от Шопската и от Тракийската фолклорна област.
Пролетно надиграване, група „Калинки“
Модул 3. „Есенна творилница за здраве и берекет”
1. Информационна кампания за третия модул: покани, гривни с лого, презентиране на дейностите от проекта.
2. „Да съхраним българското!“: детски празник – фолклорна мозайка от народни песни, танци и игри по случай откриването на новата учебна година.
3. „Пита за здраве от златните ръце на баба”: предаване на традиции за стари домашни рецепти в сформирания от родители на децата в детската градина и от педагогическия персонал клуб „Растем заедно”.
Одаята, „Пита за здраве от златните ръце на баба“
4. Посещение на Етнографския музей в София с децата от подготвителните групи.
5. Изготвяне на дидактични материали – карта на фолклорните области, мемоигри, картини, табла на народни музикални инструменти.
6. Открити моменти пред родителите по групи на фолклорна тема – „Битова седянка“ и „Да се хванем за ръце!”.
7. Изработване на албуми за резултатите от трите модула на проекта по групи; сборник със снимков и видеоматериал от изследователската и събирателската дейност; рисунки и апликации от децата; портфолио на проекта.
„Да съхраним българското!“, група „Калинки“
Така неусетно дойде ноември и проектът „Фолклорна въртележка“ приключи успешно. По него целият екип на детската градина работи с удоволствие, въпреки натоварването, защото фолклорната тема е близка до нашето светоусещане. Пожелахме и дадохме всичко от себе си за нашите деца, за да могат и те да почувстват красотата и добродетелите на българските традиции и обичаи. Привлякохме в нашите дейности и родителите, които бяха съпричастни с темата и ни подкрепиха изцяло. Обогатихме материалната база в битовата стая „Одаята“, за да се чувстват децата още по-уютно в нея. Но най-вече дадохме на децата ни възможност да изпитат емоции, каквито досега не бяха изпитвали: да облекат български народни носии; да пеят народни песни; да играят народни хора и игри от времето на прабабите и прадядовците си; да претворят стари обичаи; да влязат в съприкосновение с предмети от миналото, за които не бяха чували; да наблюдават и участват в месенето на пита от ръцете на баба и да се уверят в неустоимия вкус на домашно приготвения хляб… Всичко това беше преживяно съвместно с родителите, които мотивирахме да популяризират нашата добра практика за пълнокръвен начин на живот чрез радост и забавление, чрез песни, танци и игри. И не на последно място, разширихме представите на децата за българския бит и култура и възпитахме у тях естетически усет, гордост от националната им принадлежност и емоционална удовлетвореност от постигнатите резултати.
-
Емилия Бонева, Нели Петкова, ДГ № 85 „Родина“, София
boneva2710@abv.bg
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева