Детската градина е необходим етап в развитието на детето. В условията на детската градина то навлиза в обществото на своите връстници и постепенно започва да усвоява навиците на социалния живот. Приблизително до 3-годишна възраст интересите на детето са около неговия дом и близките хора, след това се разширяват към външния свят. В детската градина то ще се научи как да общува с други деца, зараждат се първите приятелства. В България за разлика от други страни детската градина е не само място за отглеждане на децата, но е и институция за ранното им възпитание и образование след 3-годишна възраст.Включването на родителите в различни форми на педагогическо взаимодействие дава възможност да се осигури по-плавна и безболезнена адаптация от семейната среда към детската градина. Подкрепата на родителите осигурява емоционален комфорт на детето и го стимулира за активно участие в режимните моменти в условията на детската градина. В статията е описано педагогическо изследване, проведено с децата от първа група на ДГ „Детелина” в с. Нови хан. Представени са резултатите и изводите от изследването, както и добра организационна практика в детската градина с устойчив ефект.
„За детето в първа група най-важното е да се създадат условия за адаптирането му към новата среда и да се намали максимално стресът, който преживява. Не бива да забравяме, че децата идват с известен моторен, езиков, емоционален и социален личен опит и способността за адаптиране е повлияна от него. Затова една от целите на учителя е да се намалят тревожните преживявания на детето в процеса на адаптиране към новите условия в детската градина” (Димитров & Николова, 2012: 8).
В този контекст е проведеното с децата от първа група на ДГ „Детелина” в с. Нови хан изследване, резултатите и изводите от което представяме в настоящата публикация.
Цел на изследването: Да се изследва адаптацията на децата в първа група и отношението на родителите към процеса на адаптирането.
Задачи на изследването: 1. Да се установи кои и какви са характеристиките на проблемите при адаптирането в първа група на деца, които са посещавали яслена група.
2. Да се установи кои и какви са характеристиките на проблемите при адаптирането в първа група на деца, които не са посещавали яслена група.
Предмет на изследването: адаптацията на децата и отношението на родителите към процеса на адаптиране чрез форми на педагогическо взаимодействие.
Обект на изследването: ефективността на работата и сътрудничеството с родителите за улесняване на адаптацията на децата.
Обхват на изследването: 34 деца от първа група на ДГ „Детелина” – с. Нови хан, община Елин Пелин, като 7 от децата са родени през първото тримесечие на 2015 г. (под 3 години), но са постъпили в групата по желание на родителите. Изследването е проведено около месец след началото на учебната година.
Метод: наблюдение.
Резултатите от проведеното изследване са обобщени в процентно отношение и са представени в следващата таблица.
Таблица 1. Показатели за адаптираност при децата в първа група
Показатели | Да | Не |
Детето има умения за самообслужване | 85% | 15% |
Детето има добър апетит | 82% | 18% |
Детето е активно и емоционално, спокойно по време на престоя в детската градина | 91% | 9% |
Детето е пасивно и потиснато по време на престоя в детската градина | 12% | 88% |
При сбогуване и през деня детето е неспокойно и чувствително, емоционално и зависимо привързано към родителя | 15% | 85% |
Детето изразява ясно чувствата си: кога е тъжно, радостно, ядосано | 97% | 3% |
Детето инициира и поддържа общуване с възрастни | 81% | 9% |
Детето инициира и поддържа общуване с връстници | 88% | 12% |
Детето играе самостоятелно с играчка | 52% | 48% |
Детето играе паралелно (едно до друго), споделя лична играчка | 64% | 36% |
Детето участва в игри, организирани от възрастните | 94% | 6% |