Чрез тестовете се установява: индивидуалният статус на тестирания индивид или група в сравнение с постиженията на други учещи се; нивото на постигане на целите и задачите на методическата система по отношение на съответния етап на усвоеност на знанията и уменията (критериални тестове). При критериалните тестове се търси отговор на въпроса, дали са постигнати поставените в съответните норми цели и задачи на учебно-възпитателната работа по отделни предмети, а също така и по отношение на някои общи умения. За представеното изследване са използвани критериални, нестандартизирани тестове. Те се създават от учителя за нуждите на ежедневната практика. Провеждат се групово. Проверяват сравнително кратко по обем съдържание. Изпълняват се за за ограничено време – един учебен час. Съставителят определя целите на тестиране, разработва задачи, събира емпиричен материал, анализира резултатите и оценява постиженията на учениците. Към анализа на резултатите се поставят изисквания – предварително са уточнени критериите и начините на оценяването. В проведеното от автора експериментално изследване (вж. Станчева, М. Елементи от прилагането на метода на работните станции в обучението по химия и ООС в 7. клас) тестирането се използва за проверка на степента на усвоеност на знанията за алкална и халогенна група, Периодичен закон и Периодична система от учениците в контролната и експерименталната група след провеждане на заниманието по метода на работните станции.Статията представя тест, използван след провеждане на интерактивно занимание по метода на работните станции в края на 7. клас. Той обобщава учебен материал от изучени три теми от учебното съдържание, но преди всичко във връзка с приложението на придобитите знания в практиката. Това съответства на един от най-важните образователни приоритети днес.
Тест
Уважаеми ученици, тестът измерва усвоените знания за прости вещества и химични съединения на алкална и халогенна група, за Периодичен закон и Периодична система. Съдържа 16 въпроси и задачи. Четете внимателно. За всеки отговор или изпълнена задача получавате различен брой точки. Общият брой точки е 40. Успех!
1. При попадане на киселина върху кожата мястото трябва:
а) да се измие с вода
б) да се попие и измие с разтвор на сода за хляб
в) да се измие с разтвор на сода каустик
г) да се попие и измие с разтвор на оцет (1 т.)
2. Химичните елементи от алкалната група образуват:
а) просто вещество метал, основен оксид, киселина
б) просто вещество метал, киселинен оксид, киселина
в) просто вещество неметал, основен оксид, основа
г) просто вещество метал, основен оксид и основа (1 т.)
3. Водният разтвор на кое вещество оцветява фенолфталеина в малиновочервен цвят и променя цвета на виолетовия лакмус в синьо?
а) солна киселина
б) натриев хлорид
в) калиева основа
г) калиев бромид (1 т.)
4. Веществото X, чиито пари оцветяват пламъка в жълто, взаимодейства с вода. Образува се съединението Y, чийто воден разтвор оцветява лакмуса в синьо и се отделя газът H2. Кои са веществата Х и Y?
а) Na и Na2O
б) Li2O и LiOH
в) Na и NaOH
г) Li и LiOH (1 т.)
5. Посочете вярното твърдение:
а) При обикновени условия всички халогени са в газообразно агрегатно състояние
б) Халогените взаимодействат с кислорода
в) Фреоните са органични съединения с много ценни свойства и не замърсяват околната среда
г) Йодът е биоелемент и количеството му в организма е от особено важно значение (1 т.)
6. Къде са означени вещества, с които взаимодейства натриевата основа?
а) Cu, Ag, AgNO3
б) HCl, HBr, CO2
в) Ag, AgNO3, KOH
г) NaOH, CuO, KOH (1 т.)
7. За отпушване на канали от полепнали мазнини се използва воден разтвор:
а) на готварска сол
б) на солна киселина
в) на натриева основа
г) на калиев хлорид (1 т.)
8. Намерете съответствието между наименованията на веществата и тяхното приложение:
а) сода каустик ……….
б) сода бикарбонат ……….
в) готварска сол ……….
г) тефлон ………. (4 т.)
1 – за изработка на незалепващи повърхности; 2 – използва се в домашни условия при варене на сапун; 3 – набухвател в хранително-вкусовата промишленост; 4 – за осоляване на почвите
9. Как опитно може да се разграничат два водни разтвори на солна и бромоводородна киселина?
а) с помощта на червена лакмусова хартийка
б) с воден разтвор на сребърен нитрат
в) с воден разтвор на фенолфталеин
г) като с помощта на графитова пръчица се внесе капка от всеки разтвор в пламъка на спиртна лампа (1 т.)
10. Отговорете с „Да” или „Не” на твърденията:
а) Хлоридните йони участват в състава на пастата за зъби и предпазват от кариес – ……….
б) Йодът има кръвоспиращо действие и се използва в медицината – ……….
в) Търговското наименование на натриева основа е сода каустик – ……….
г) Белината е разтвор на натриев хлорид – ………. (4 т.)
11. Дадени са веществата: натрий, водород, кислород, вода. Като използвате само тях, предложете два начина за получаване на натриева основа. Изразете реакциите с уравнения.
……………………………………………………………………………………………………………………………… (4 т.)
12. Попълнете таблицата, като използвате знаците + или -. Изразете химичните реакции с химични уравнения (изберете конкретни вещества).
Вещество | Взаимодейства с: | Продукт/и |
метал | кислород | |
основен оксид | основен хидроксид | |
киселина | сол, вода и топлина |