„Литературата като повод за изкуство”
Инициативата се провежда по проектния метод. Ръководителят на Ателието представя същността на публичната дейност и целта – да се мотивират членовете на клуба и всички присъстващи ученици да продължат работата с художествения текст, след като той вече е изучен в училище. Темата може да звучи малко хиперболично, но тя се стреми да събужда любознателност към литературата, предразполага към творчество и цели да покаже на учениците, че в зависимост от интересите си могат да интегрират художествения текст с останалите видове изкуства.
Учителят има водеща роля в този първи етап, защото той планира и решава коя лирическа (може и епическа) творба ще бъде обект на публичната изява, точно как и с какви средства ще бъдат реализирани целите. Запознава учениците с проектния метод. Представя на групата задачите и дава възможност всеки сам да избере в коя от тях ще се включи.
Задачите са свързани с различни изкуства:
- Литература – изготвяне на творческо и на житейско дърво на автора, чертаене на таблици със сравнителен анализ на изучаваното произведение с други творби на поета или с произведения на друг творец, който работи по същите теми и мотиви; създаване на писмени текстове съчинения по житейски или нравствен проблем, есе, стихотворение и др., съобразени с жанровете, които се изучават в класа, пред който ще се реализира проявата; написване на сценарий на публичната изява.
- Словесно изпълнителско изкуство – изразително рецитиране на стихотворението.
- Музика – създаване на мелодия към стихотворението и изпълнение на песента, намиране на подходяща класическа музика за фон при рецитиране на произведението.
- Изобразително изкуство – рисуване на картини върху хартия, стъкло, керамика, създаване на мозайки по изучената творба и коментар на вложените в тях идеи, послания и внушения.
- Приложно изкуство – изработване на постер, колаж и фигури от пластилин, арт албум.
- Танцово изкуство – изработване на хореография към изпълнението на песента по лиричния текст.
- Фотография – снимки за арт албум с фотоси на учениците, на които те позират облечени като героите в стихотворението в подходяща битова среда.
- Изкуства – подбор от различни изкуства (опера, балет, графика, живопис, скулптура, танц, театър, дърворезба, керамика, стъклопис и др.) за изготвяне на презентация на тема от изученото произведение.
- Медии – създаване на статия, репортаж, информация, коментар, радиорепортаж и видеорепортаж.
- Информационни технологии – изготвяне на презентации и др.
Членовете на клуба сами избират в кои задачи да се включат, съобразно с личните им предпочитания и където смятат, че най-добре ще представят своите таланти и пристрастия.
Ръководителят на Ателието осигурява условия за изпълнението на проекта – помещение, техника, време, материали, информация, помага със съвети и насоки.
Следва етапът на планиране, през който се вземат решения и се разсъждава върху същността на подхода. Планира се как ще протече дейността. Разпределят се индивидуалните и груповите задачи. Преподавателят мотивира групата, разяснява как точно да реализира мисията си. Помага за изготвянето на креативни речници, въпроси, за намирането на подходяща информация. Следи за изпълняемостта на задачите, за това, те да се реализират в определени срокове, всичко да се движи по план, да се спазват етичният и нравственият кодекс при съвместната работа. Консултира участниците в проекта, помага за решаването на възникнали в хода на работата проблеми и за постигането на консенсус.
Другата фаза е свързана с изпълнението на поставените задачи. Всеки работи по своята, като използва събраната информация по нея, развива творческите си способности, но и се съобразява с тези на групата, в която е. През цялото време ръководителят участва в изпълнението на дейностите като ментор.
Учителят дава последни наставления по отношение на готовите проектни продукти. Разговаря с учениците за това, как оценяват свършената от тях работа, с какво са се справили добре и какво липсва на крайния им продукт. Съдейства за изчистването на неизправности, редактира текстове. Когато членовете на клуба са готови, се събира Ателието и всеки представя изпълнението на задачата си. Останалите ученици коментират видяното и чутото, дават идеи за усъвършенстване на проектния продукт. Ръководителят оценява устно всеки ученик, в зависимост от участието му и оригиналността при изпълнението на задачата. Отличава най-добрите и им благодари за отговорното отношение, за положения труд и за проявеното творчество.
Следва заключителният етап – представяне на готовия проектен продукт пред ученици, родители, учители и ръководители на училищната институция. Преди това членовете на клуба са направили доклади, в които са описали как е протекла проектната им дейност, какво в нея ги е затруднило, кое им е било интересно, как са се справяли с проблемите, какви напътствия са получили и доколко са им били полезни.
По време на самата публична изява при презентирането на създадения от тях продукт проявяват креативност, артистичност, искреност, представят дейността си с подходящи езикови средства. Споделят за възможните проблеми при работа по тази задача и за пътищата за тяхното преодоляване.
В заключение, може да се каже, че работата по метода на нещотърсачеството и по проектния метод промени учебния климат, изпълни Ателието с желание за творчески приключения. Внесе виталност и колорит в лисналото се клубно дърво, довя, незнайно откъде, предчувствие за творческо лято, зареди с ентусиазъм и с импулс за четене на художествена литература членовете на клуба, подтикна ги към нестандартен изказ. Изпълни ги с енергия за създаване на авторски текстове, с усещане за специалност и изгради една общност от себеподобни.
-
- Гюрова, В. и др. (2007). Интерактивността в учебния процес. София: Европрес.
- Родари, Дж. (1986). Граматика на фантазията (Увод в изкуството да измисляме истории). София: Наука и изкуство.
- Теоретична постановка на проблема за обучението по „метода на проектите”: http://innovativeteachersbg.org/SHU/BIOPHYS/MetodObuchenieProekti01.pdf
-
Мая Митова, Средно училище „Св. Паисий Хилендарски”, Кресна
kresna_mitova@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова