Описание на приложените методи и техники
Лавина (снежна топка) – Щъркеловото гнездо
Метод/техника за събиране на информация „чрез натрупване”. Може да се приложи устно или писмено. При писмената форма в началото на лист или шаблон се написва въпрос или задача. Шаблонът преминава през всички ученици и те трябва да отговорят на въпроса или да решат задачата.
Цел на играта: Затвърдяване на знанията и уменията за уместна употреба на съществителни и прилагателни имена.
Дидактични материали: нарисувани щъркелови гнезда на дъската, съответстващи на броя на отборите; картонени щъркели (шаблони); материали за закрепване (двойнозалепващи лепенки).
Етапи на изпълнение: Класът е разделен на отбори (по колонки). Всеки отбор си определя капитан. Щъркелите се раздават на капитаните – първи в колонката. По сигнал учениците започват да измислят думи (съществителни и прилагателни имена) и от тях да съставят изречения. На всеки шаблон първият ученик от отбора трябва да напише три думи, които са съществителни имена. Вторият съставя изречение с тях. Третият записва три думи, които са прилагателни имена. Последният ученик в колонката съставя ново изречение, като към съществителните имена добавя прилагателни и ги съгласува по род и число. Той закрепва щъркела на предварително избраното гнездо. Учителят определя кой отбор е прекарал най-добре на гости в щъркеловото гнездо.
Играта може да се използва многократно, като записаните на крилете задачи се подменят според целта на урока, на която е подчинена.
Стъпки при използване на метода:
- подготовка на материалите – за всеки отбор е осигурен шаблон на щъркел;
- инструктаж за работа по време на занятието;
- представяне и аргументиране на резултатите;
- обобщение;
- награда за победителя.
Светкавица – Маша и Мечокът
Метод за бърза проверка на знанията и уменията на учениците за уместна употреба на съществителни и прилагателни имена и за съсредоточаване.
Цел: Затвърдяване на знанията и уменията за уместна употреба на съществителни и прилагателни имена.
Дидактични материали: две меки топки.
Етапи на изпълнение: Интерактивната техника се разиграва с помощта на приказните герои Маша и Мечока. Всеки ученик участва индивидуално. Учителят избира едно момиче и едно момче, които да влязат в ролите на Маша и Мечока. Те предварително подготвят думи (съществителни и прилагателни имена) за всеки ученик. Първа започва Маша, като към всекиго от класа хвърля топката и казва по едно съществително име, а ученикът допълва с подходящо прилагателно и бързо й връща топката. След това Мечокът хвърля топката към всеки ученик и казва по едно прилагателно име. Ученикът допълва с подходящо съществително и я връща на Мечока.
След като всички ученици от класа са казали на Маша и Мечока подходящи прилагателни и съществителни имена към индивидуално подадените им, те поставят задача с получените две словосъчетания да напишат в тетрадките си по две изречения.
Победители са тези ученици, които са допълнили правилно съществителните и прилагателните имена с подходящи прилагателни и съществителни и са написали правилно изреченията с образувалите се словосъчетания.
Стъпки при използване на метода:
- инструктаж за работа по време на занятието;
- представяне и аргументиране на резултатите;
- обобщение;
- награди за победителите.