Светофар
Метод за разпределяне (групиране) на информация – предварително зададена или предложена от учениците и учителя. Водещо е насочването на вниманието към конкретни действия, обусловени от трите цвята на светофара.
Цел: Затвърдяване на уменията на учениците за уместна употреба на съществителни и прилагателни имена.
Дидактични материали: комплекти от червено, жълто и зелено картонче за всеки ученик.
Етапи на изпълнение: Всеки ученик участва индивидуално. Учителят подготвя на дъската две кръстословици. В едната учениците трябва да попълнят думи, които са съществителни имена, а в другата – прилагателни имена (подготвени са минимум пет упражнения).
Учителят обяснява правилата на играта. Учениците попълват кръстословиците. Отговорите се записват на дъската. Коментира се и се обобщава, че думите в едната кръстословица са съществителни имена и ги откриваме с въпроса „Какво е това?”, а думите във втората са прилагателни имена и ги откриваме с въпросите „Какъв?”, „Каква?”, „Какво?”, „Какви?”.
Учениците, които са попълнили кръстословиците вярно, вдигат зелено картонче. Тези, които не са сигурни – жълто, а тези, които имат грешни отговори, вдигат червено картонче. В началото учителят изяснява, че всеки участник има право да вдигне жълт и червен картон само три пъти. В противен случай играчът изгаря. Учителят избира и помощник, който да следи за точността при вдигане на картончетата. Победител е този ученик (или ученици), който се задържи най-дълго в играта.
Стъпки при използване на метода:
- изработване на правила – правилата трябва да бъдат формулирани по един и същи начин за всички;
- подготовка на материалите – за всеки ученик е осигурен комплект от червено, жълто и зелено картонче;
- инструктаж за работа по време на занятието;
- представяне и аргументиране на резултатите;
- обобщение;
- награда за победителя.
Интерактивните методи и техники на преподаване по български език в 3. клас внасят разнообразие в урочната дейност. Съдействат за разгръщането на личностния, емоционалния и интелектуалния потенциал на учениците. Повишават мотивацията за учене, доверието в учителя и училището. Учениците развиват своята самоувереност в една жива, нова обстановка. Те са активни действащи лица в различно, алтернативно на традиционното образование и съответстващо на развитието на света, в който се подготвят.
В последно време се акцентира върху необходимостта от все по-широкото навлизане на интерактивните технологии в образованието. И това е обосновано, защото те не само водят до повишаване на ефективността на учебния процес, но правят възможни удоволствието и радостта от ученето. Не на последно място, улесняват реализирането на концепцията за учене през целия живот, като предоставят възможности за гъвкаво и отворено електронно учене на различни категории учещи, все по-малко зависещо от времето, разстоянията и професионалните ангажименти на хората.
-
- Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Аскони-Издат.
- Василева, Е. (2008). Съвременното начално училище. София: Просвета.
- Гюрова, В. и др. (2006). Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова). София: Европрес.
- Здравкова, С. (1992). Методика на обучението по български език в началното училище. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Христозова, Г. (2005). Интерактивни методи в обучението по български език. Начално образование, 4.
-
Азизе Арнауд, Средно училище „Св. Св. Кирил и Методий”, с. Сатовча, обл. Благоевград
azize.arnaud@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова