Овладяването на писмената реч като важен етап от речевото развитие на човека започва още от най-ранна възраст с формирането на елементарни умения и навици за четене и писане и продължава през целия училищен период. Правописната култура, която се изгражда единствено в училище, е съществена част от интелектуалния облик на съвременния човек. Ето защо една от основните задачи на началния учител е да формира у децата правописни умения и навици, които те да проявяват в непринудената си писмена изява.Правописната култура е необходима и съществена част от интелектуалния облик на съвременния човек. Нейното формиране започва от най-ранна училищна възраст. В основата на обучението по писане в 1. клас от първостепенно значение е изработването на графичния навик. В статията е описано педагогическо изследване, насочено към овладяване на иновативни техники в обучението по писане чрез стимулиране и развиване на мотивацията у първокласниците и използване на разнообразни познавателни и игрови елементи в учебния процес. Представени са резултати от експерименталното обучение.
Преди обаче да овладеят правописната култура, малките ученици трябва да овладеят графичните умения и навици, т.е. необходимо е учителят да отдели достатъчно внимание на графичния компонент на писането.
Провокацията към разработването на иновационен методически вариант на обучение по писане в 1. клас бе свързана с идеята, че писането може да бъде интересна дейност за учениците, ако те са мотивирани за нея, осъзнавайки най-важната особеност на писмената реч – комуникативната ѝ функция, и ако в системата на ограмотяването се включват разнообразни техники с познавателен и емоционален характер, съответстващ на възрастовите особености на подрастващите.
Целта на изследването, проведено в педагогическата практика на автора, е овладяване на иновативни техники в обучението по писане в 1. клас чрез успешно стимулиране и развиване на мотивацията у учениците и използване на разнообразни познавателни и игрови елементи в учебния процес.
От целта произтичат следните задачи: 1. Да се организира експериментално обучение с разнообразни техники на писане, които ще са предпоставка за преодоляване на еднообразието и монотонността в процеса на овладяване на графичния компонент.
2. Да се предизвика, стимулира и развиe мотивацията на учениците чрез техники с познавателен и игрови характер, съответстващи на възрастовите им особености.
3. Да се осъществи чрез занимателни техники по писане плавен преход при игровата дейност в живота на детето, като от водеща се превърне в съпътстваща и подпомагаща формирането на новата дейност – учебната.
В периода на експерименталната работа след анализ на учебното съдържание се установи, че е необходимо да се разработят и използват допълнителни упражнения с игрова насоченост, за да се осигури овладяването на следните умения:
- за разчленяване на графичните елементи;
- за обединяване на графични елементи в групи и букви;
- за съединяване на графични елементи;
- за познаване на графичния образ на буквите;
- за разпознаване на даден графичен образ сред други графични образи;
- за различаване на печатна и ръкописна буква;
- за прилагане на техниката за писане;
- за допълване на пропуснати букви;
- за използване на графемата при различни дейности – препис, писане на срички, думи, словосъчетания, изречения;
- за графична оценка (откриване на графични грешки).
Овладяването на графичните образи е предпоставка за формирането на комуникативноречеви умения у учениците. Някои от посочените умения не са реализирани в учебния комплект, с който работим. А те са нужни в процеса на обучение по писане, за да бъде работата върху елементите и буквите интересна и увлекателна за малките ученици, освен това способстват и за изграждане на правилни графични навици за писане и овладяване на писмената форма на речта.
При обучението по писане от първостепенно значение е изработването на графичния навик. Както и всеки друг навик, той се създава в резултат на формиране на умения и на основата на изпълняване на различни упражнения. Изработването на графичния навик е резултатно само в случай че се задействат всички страни на психиката на детето, то се справя успешно и не се страхува от предстоящата му нова дейност. Наблюденията по време на урока с използване на допълнителни техники по писане показват, че формирането на графичния навик е свързано с пробуждането на други страни от психиката – например емоциите на ученика, неговото желание да постигне резултат в работата. Тези компоненти засягат волевите усилия и способстват както за изработването на графичния навик, така и за цялостното развитие на личността.