Практически решения
Нека разгледаме някои конкретни практически решения, експериментално приложени в педагогическата ми работа. Предлаганите дейности носят посланието, че бъдещето на планетата зависи от всеки един от нас и колкото и малки промени в личните си навици да направим, то това би помогнало в глобален мащаб. Стремежът е да се развива и поддържа у учениците уважението към природата, да осъзнават резултатите от човешката дейност върху нея. Близостта с природата може да върне усета към простотата и естественото, желанието да играеш навън, да общуваш, да бъдеш откривател в своя свят. Съвременните поколения растат с представата, че всичко може да се замени, че източниците са неизчерпаеми и е добре да имаш много неща. Тези представи обикновено не са свързани пряко с природата, докато не осъзнаят ролята и значението на човека за запазване на природното равновесие.
Първи модул: Природата около нас
Съдържателна рамка: Този модул включва теми за сезоните и съпътстващите ги промени в живата и неживата природа. Как чрез своята дейност човек предизвиква измененията, които настъпват в климата.
Цели: Запознаване с особеностите на годишните времена и промените, които настъпват в растенията и животните. Осъзнаване на ролята на човека за нарушаване на равновесието в природата.
Дейности: Наблюдение на времето, температурата, вятъра, дърветата, растенията, птиците, правене на снимки. Обсъждане на наблюденията, записване в дневника на резултатите от тях, рисунки, свързани с наблюдаваните явления.
Втори модул: Здраве от природата
Съдържателна рамка: Темите са свързани със запознаване с алтернативни начини за превенция и лечение на болести, познаване на различни видове билки и приложенията им във фитотерапията и/или кулинарията.
Цели: Използване на природосъобразни начини за предпазване от болести и тяхното лечение.
Дейности: Презентация за запознаване с различни лечебни растения. Работа в дневника на природолюбителя, където учениците попълват таблици с имената на растенията, частите, които се използват, за какви цели се използва лечебното растение – за лечение и/или като подправка, при какви състояния се препоръчва. Игри: открий билката; как дадена билка лекува; билките като съставки на лекарствата. Изготвяне на табла с различните видове билки и тяхното приложение. Пакетиране на билки в специално изготвени торбички за правилно съхранение; надписване на етикет, указващ името и приложението на билката или комбинацията от билки. Приготвяне на еликсир за превенция на грипа с помощта на мед, лимон, джинджифил. Пълнене в шишенца, на които има етикет с надпис на съдържанието, предварително изготвен от учениците. Като заключителен етап на модула се провежда Чаено парти, на което учениците сами приготвят чай, сервиран със сладкиши, мед и лимон.
Трети модул: Моето здраве
Съдържателна рамка: Този модул включва теми, свързани със запознаване с различните групи храни; необходимостта от приемане на белтъчини, мазнини, въглехидрати, витамини, вода; полезните и вредните съставки на храните, изкуствените оцветители, овкусители, консерванти; полезните и вредните напитки.
Цели: Формиране на здравословно поведение, свързано с храненето. Получаване на знания за храните и тяхното влияние върху човешкото здраве.
Дейности: Презентации за видовете храни и тяхното съдържание. Беседа за здравословните и нездравословните храни. Запознаване с етикетите на храните и символите, показващи какви вещества са включени в тях; запознаване със символите на консервантите и оцветителите и влиянието им върху организма. Някои от темите се провеждат съвместно с родител, който демонстрира приготвяне на лесни здравословни храни; включване на учениците, сервиране, хапване. По този начин те виждат, че има здравословна алтернатива на вредните храни, които ги привличат, и се научават сами да си приготвят различни лакомства. Поставя им се задача да проучат състава на често използвана от семейството пакетирана храна и при необходимост да обмислят предложения за заместването й с по-здравословен вариант.
Четвърти модул: Аз въздействам на природата
Съдържателна рамка: Темите в модула са свързани с дейности, които учениците могат да извършват самостоятелно или с помощ от възрастен и с които могат да подпомагат съхраняването на природата. Включват се дейности по опазване на чистотата на заобикалящата ги среда – класната стая, училищния двор, дома, както и за усвояване на знания за разумно използване на природните ресурси.
Цели: Осъзнаване на важността на индивидуалния принос на всеки човек за опазване на природата.
Дейности: Учениците изработват съвместно със своите родители къщички и хранилки за птици, а в училище – „пица за птици” (от семена и слепващи вещества), и ги поставят по дърветата в училищния двор или близкия парк, където имат възможност да ги наблюдават и допълват с храна. Запознават се с начини за рециклиране на различни материали, така че да се намали използването на природни ресурси. Правят предмети от отпадни материали. С помощта на учителя изготвят и представят презентации за Деня на водата и Деня на земята. Инициират изложба с рисунки и писане на съчинение по темата. Участват и дават гласност на инициативи, свързани с опазването на природата – „Часът на Земята”, почистване на училищния двор, седмица на хигиената в училище и др. Провеждат се беседи и игри по класове, свързани с опазването на чистотата на въздуха, водата и сушата. „Зелен ден” за семейството – без автомобил, без разхищения на вода и електроенергия. Ограничаване на използването на съдове и прибори за еднократна употреба.
Пети модул: Ние сме изследователи
Съдържателна рамка: Темите са свързани с работа по различни проекти.
Цели: Развиване на умения за събиране на информация от разнообразни източници и класифицирането й.
Дейности: Учениците събират информацията в папка, в която има готови листове за попълване на сезонните промени, наблюдаваните обекти от природата, хербарии, а също и за записки. Освен напечатаните листове с таблици, с картинки за оцветяване на сезоните има и различни по цветове празни страници, в които да записват как се развиват растенията, които отглеждат или наблюдават, друг цвят листове – за описание на положените грижи за животните (поставяне на къщички за птици, оставяне на храна и др.).
Включените в програмата за извънкласна работа по здравно-екологичното образование дейности се приемат с голям интерес както от страна на учениците, така и от техните родители. Тази иновативна стратегия стимулира детската инициатива, подтиква малките ученици към общуване с връстници и възрастни на базата на партньорство, изгражда умения за аргументиране на собствено становище, за поемане на отговорност и за проява на социална активност. Експерименталната работа по програмата показва ефективност, а постигнатите резултати доказват, че включените дейности са практически приложим вариант за изграждане на здравно-екологични компетентности.
-
Красимира Якова, Средно училище „Отец Паисий”, гр. Стамболийски
kqkova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова