Фантазийният бином е една от многото разгледани в цитираната книга техники. Всяка една от тях е представена с конкретно описани случки или изпробвани от самия автор приключения, когато той работи за кратко като учител. Сред предложените техники за съчиняване на приказки са още фантазиен полином, приказки, създадени по фантастична хипотеза, приказки, създадени по картите на Проп, салата от приказки и др.
Фантазийният бином е много интересна техника, при която две думи дават началото на атрактивни заглавия, предизвикват причудливи асоциации и позволяват различни начини на представяне на случката, невероятни взаимодействия между героите, използване на разнообразни по вид художествени измислици. Още при самото представяне на техниката учениците с интерес и удоволствие приемат този нетрадиционен начин на мислене.
Приложеният иновативен вариант на представяне на различни случки по преживяване и по въображение не само „разчупва” представите за писане на повествователен текст, но и позволява на учениците да разгърнат своите фантазии, да погледнат по малко по-нестандартен начин към заобикалящата ги действителност, да използват различен начин на описание на факти и събития. Така например от предложените в експерименталната работа варианти на асоциации на думи се образуваха следните интересни заглавия: „Крокодил на училище”, „Фенерът на змията”, „Хипопотам в обувка”, „Делфин в шише”, „Леопард на село” и др. Това са само част от представените на учениците заглавия, като всички имат възможност да използват и други заглавия, образувани от думи, които нямат реална логическа връзка помежду си, за да бъдат свързани по някакъв начин. Още при демонстрирането на новата техника проличава, че учениците приемат с ентусиазъм предизвикателството, което потвърждава констатацията, че новостите стимулират учещите и ги предразполагат към още по- голяма отговорност.
В следващата таблица са представени две теми за съчинения в експерименталното обучение с използване на иновативни техники – фантазиен бином и фантастична хипотеза.
Тема на съчинението | Основни образователни дейности |
Червената шапчица на вертолет – съчиняване на приказка по въображение чрез използване на фантазиен бином | Използване на познати герои; представяне на нов начин за развитие на случката чрез използване на магическа дума – вертолет; възможност за нов завършек на приказката |
Какво би станало, ако училището се превърне в космически кораб? – съчиняване на приказка по преживяване чрез използване на фантастична хипотеза | Използване на фантазия при представяне на случката; описание на ново място на действие и различно поведение на героите; участие на фантастични предмети или герои |
Във втората приказка се използва техниката фантастична хипотеза, която е много близка до техниката фантазиен бином. Тя дава възможност за пълна свобода в избора на герои, отношения между тях, място и време за представяне на случката, собствен край на приказката.
Програмата за обучение с използване на представените иновативни техники включва различни видове задачи, чието изпълнение предполага репродуктивни и продуктивни дейности, свързани със съчиняването на повествователен текст и насочени към постигането на по-високи резултати, формирани и съобразени с ДОИ.
Всяка една от темите е онагледена с анимирани илюстрации, които подпомагат и допълват възприемането на информацията, като по този начин учениците по-леко и с удоволствие могат да усвоят и усъвършенстват знанията и уменията си, да променят положително своето отношение към обучението в часовете за овладяване на комуникативни умения.
За да се отчете ефективността от описаното експериментално обучение, е разработен набор от диагностични инструменти за установяване в края на учебната година на нивото на овладяване на комуникативни умения от учениците в 4. клас за създаване на писмен повествователен текст – приказка, използвайки техниката фантазиен бином.
Провеждането на предварителната подготовка за възприемане на нови начини за продуциране на приказки по преживяване и по въображение показва, че учениците от 4. клас имат добре изградени умения за писане на приказки по зададена тема. Добре се справят и с използването на нови елементи при създаването на приказки, разгръщат напълно собствените си чувства, творчески възможности, умеят да фантазират. Като цяло спазват изучените правописни и пунктуационни правила. Всички тези констатирани умения са добра база за провеждане на експерименталното обучение в създаване на повествователен текст чрез използване на иновативни техники.
Реализираното педагогическо изследване очерта редица достойнства на експерименталното обучение, а анализът на резултатите от образователния процес потвърди изследователската хипотеза, че използването на иновативни техники на обучение ще доведе до постигане на по-високи резултати при създаването на писмен повествователен текст – приказка, от учениците в 4 клас.
-
Мехмед Кади, Средно училище „Св. Св. Кирил и Методий”, с. Брезница, общ. Гоце Делчев
mehmed_kadi1@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова