Правописната грамотност е важна част от общата езикова култура, която е показателна за нивото на образованост на всеки човек. Още преди повече от столетие Марин Дринов отбелязва, че „Изучаването на българский език е най-първата ни национална опора” (Ницолова & Радева, 1980: 9). Отживелица са широко разпространените в миналото тенденции, че правописът и правоговорът са в сферата на компетентностите само на филолози и учители, а за останалите специалисти (лекари, инженери, военни и др.) владеенето на правописната норма не е задължително. Ежедневното контактуване със средствата за масова комуникация ни убеждават в обратното – правописната и правоговорната неграмотност много често са показатели за една всеобща посредственост и некомпетентност.Необходимостта да се осигури обучение по български език на достатъчно високо равнище поставя проблема за изработване и усъвършенстване на достъпните начини и правила за цялостно и трайно овладяване на езиковия материал, за познаване на лексиката и граматиката на българския език. В статията е разгледано приложението на информационните технологии при усвояването от учениците в началното училище на правописа на звучните съгласни. Описани са възможностите и предимствата на програмата „Енвижън”, представени са резултати от използването й в учебния процес и са направени изводи от проведеното от автора експериментално обучение.
Новите задачи, които се поставят днес пред обучението на учениците по български език, изискват висококвалифицирано преподаване на книжовния български език, а това е свързано с методиката на обучението. На съвременния етап се наблюдава тенденция към подценяване на проблема за правописа и недостатъчен интерес и желание за овладяването му от страна на учениците. От изключителна важност е точно училището да работи върху усвояването на книжовната норма от младото поколение. Затова учителят трябва да се опита да намери и приложи интересни подходи и методи с цел усвояване на предвидения от Държавните образователни стандарти материал. Стимулирането на интереса и желанието за работа у учениците е средство, което ще помогне за по-лесното усвояване на учебния материал и за трайното му запомняне. Не на последно място, подходите и методите за работа трябва да отговарят на бързото развитие на техниката и информационните технологии.
През учебната 2017/2018 година обърнах специално внимание на начините за усвояване на правописа на звучните съгласни от учениците. При изучаването на този материал с учениците използваме две програми. Едната е вече познатата на всички учители програма PowerPoint, с която учебният материал може да се представи чрез презентации. Програмата дава възможност на учителя също да изготви тестове и занимателни упражнения за самостоятелна работа на учениците. В презентациите за самостоятелна работа се включват звук и анимация, които правят процеса за затвърдяване на знанията по-забавен.
Интерес представлява другата използвана при усвояването на този учебен материал програма – Енвижън. Тя е по-малко позната, но предоставя изключително интересни за учениците възможности. А за всеки учител е ясно, че занимателните форми, използвани в учебния процес, имат безспорен ефект, тъй като превръщат обучението в приятна и забавна за учещите дейност. Програмата дава възможност на преподавателя да създава разнообразни и интересни задачи за упражнение или самостоятелна работа. Когато се работи с онлайн тестове, те може бързо и обективно да бъдат оценени, защото резултатът се пресмята автоматично. Използването на мултимедиен проектор пък позволява поставените задачи да се изпълняват и колективно. Това дава възможност да се анализират допуснатите грешки едновременно с целия клас и да се прилагат изучаваните правила с цел затвърдяване на знанията. Когато не се разполага с интернет, може да се работи от файловете в компютъра. Предимствата на „Енвижън” са следните: 1. Може да се използват бързо лесни и практически задачи;
2. Създава се работещ, естетически издържан продукт;
3. Може да се обменят готовите продукти с колегите, да се работи съвместно и особено когато трябва да създаде бързо даден тест;
4. Веднага може да се провери това, което е създадено, и бързо да се интегрира в текущата работа;
5. Дава възможност за експериментиране на нови неща в работата и извличане на положителното от това, което се прави;
6. Във всеки един момент ученикът има обратна връзка и вижда дали избраният от него отговор е верен или не;
7. Възможно е използване на помощ при затруднение от страна на учениците;
8. При наличие на достатъчно време, ако е избрал грешен отговор, ученикът може да се върне на съответната задача и да продължи, докато стигне до верния;
9. Позволява ученикът да провери сам резултата си;
10. Дава възможност на ученика да осъществи контрол, самоконтрол и да се самооцени.
С програмата „Енвижън“ може да се създават интерактивни упражнения и задачи, защото съществува възможност в тях да се вграждат картинки, видео и аудио.
1 2