С „Енвижън” бързо и лесно се съставят кръстословици практически за всеки един учебен предмет. Програмата дава възможност да се използват ресурсите й като средство за обучение с голям образователен потенциал. В случая за правилната употреба на звучните съгласни в съставените кръстословици се подбират думи, които съдържат точно тези съгласни, в чийто правопис често се допуска грешка.
Кръстословици би могло да се използват във всички случаи, когато се формират нови понятия: при усвояване на нови думи; при изучаване на понятия от различни научни области чрез дефинирането им; при учене на думи на друг език и пр. Съставянето на кръстословица не е трудно, но изисква време.
Подобни учебни материали привличат вниманието на учениците и те работят с удоволствие, разбирайки веднага доколко са усвоили учебното съдържание. Програмата дава възможност и да бъде създадена богата онлайн библиотека. Реализирането на този проект ще събуди голям интерес и желание за работа сред учениците и ще се яви като своеобразно противопоставяне срещу сухия и скучен понякога учебен материал, който със сигурност доста често ги затруднява. Тъй като подрастващите предпочитат и обичат заниманията с компютър, е необходимо в съвременното училище да се използват повече електронни уроци и електронни проверки.
При разработването на тестовете, занимателните задачи и упражнения, кръстословиците, текстовете за диктовка се ръководя от следните критерии за оценка на знанията на учениците:
1. Разпознаване и откриване на звучните съгласни;
2. Правилна употреба на звучните съгласни в края на думата;
3. Правилна употреба на звучните съгласни в средата на думата;
4. Правилно написан текст под диктовка, в който са употребени звучни съгласни;
5. Правилно редактиран текст, в който звучните съгласни са заменени с беззвучни;
6. Точно и вярно извършване на препис, съдържащ думи със звучни съгласни, които може да се сгрешат.
Установените много добри и отлични резултати на учениците след проведената експериментална работа, съобразно с учебната програма по български език и литература, ми дават основание да препоръчам приложението на информационните технологии при усвояването на правописа на звучните съгласни в българския език от учениците в начален етап на образование.
Въз основа на обобщените резултати от проведеното педагогическо изследване може да бъдат направени следните изводи:
1. Правописната грамотност на учениците по изследвания проблем – правописа на звучните съгласни, след проведеното експериментално обучение с приложение на информационните технологии е на много добро и отлично ниво;
2. Анализът на резултатите показва, че постиженията на учениците по отношение на правилното поставяне на звучните съгласни в края и в средата на думата са по-високи, в сравнение с тяхното приложение в диктовката или при редактирането на текст;
3. Основните умения за правопис на звучните съгласни не са формирани у всички ученици в степен, съответстваща на предварително определените в учебната програма цели;
4. Учениците, които се справят на ниво разбиране, се справят по-лесно и на следващите нива, т.е. тези, които познават звучните и беззвучните съгласни и знаят разликата между тях, не допускат грешки при поставянето им в думи от диктовка, препис, редактиране;
5. Работата за подобряване на резултатите от усвояването на уменията за правопис на звучните съгласни трябва да бъде насочена към търсене на вариативност в използването на различните техники.
Често си задаваме въпросите: Какво е нужно на нашето българско училище? Какви промени би могло да се направят, които да са положителни за учениците? Отговаряйки си на тези въпроси, стигаме до извода, че българското училище, първо, трябва да се превърне в място, където децата да идват мотивирани, с готовност и желание да се включват в учебния процес. И именно пред учителя стои задачата да ги спечели и мотивира. Тази задача е трудна и отговорна. Тя изисква доверие към учителя професионалист, готов да предаде своя опит и знания. Другото важно нещо за доброто на българското училище е това, че му трябват и ентусиазирани учители, които ще отдадат всички свои знания, сили и енергия, за да превърнат понякога скучното, а дори и безинтересно училище в място, където учениците ще получат първите си житейски уроци, ще се сблъскат с трудности и ще се научат как да ги преодоляват, ще се подготвят за живота. А това няма как да стане само с изучаването на учебниците и с писането в учебните тетрадки. Нужна е промяна в начина на преподаване, нужно е разнообразие в урочната дейност, за да се активизират учениците и да станат равностойни участници в образователно-възпитателния процес.
В този смисъл, използването на информационните технологии в обучението дава възможност за разнообразяване на учебния процес и за активно участие на всички ученици в него. Учебните модули, създавани с електронен софтуер, имат едно голямо предимство – правят се изключително лесно. Както „Енвижън”, така и други подобни програми спомагат уроците да станат по-забавни и същевременно по-ефективни. А със сигурност българските деца заслужават това!
-
- Здравкова, Ст. (1991). Система на обучението по писане и краснопис. София: Просвета.
- Львов, М. (1990). Правописание в начальных классах. Москва: Просвещение.
- Ницолова, Р. & Радева, В. (1980). Помагало по български правопис и пунктуация. София: Наука и изкуство.
- Христозова, Г. (1998). Обучението по правопис в началните класове – методически проекции. Пловдив: Макрос 2001.
-
Стефка Бръмбашка, СУ „Д-р Петър Берон”, Червен бряг
stefka60bg@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова