Учениците предлагат на фирмите иновативни идеи, които са включени в бизнес плановете им.
- Екипът с предмет на дейност „Производство и продажба на сокове“ предлага на фирмата следните иновации:
– да произвеждат биосокове, без използване на неорганични торове, хормони, антибиотици и стимулиращи растежа вещества;
– да закупят мобилна система за биологично производство на сокове, която ще осигурява оптимално изстискване на плодовете, ще има висока доходност, надеждна пастьоризация и високо качество на крайния продукт. - Екипът с предмет на дейност „Производство и продажба на меденки“ предлага на фирмата следните иновации:
– да произвеждат меденки по нова технология, като захарта се замени с натурален пчелен мед или рапичен мед (медът от рапица има бял цвят, силен сладък вкус и много добри хранителни качества, съдържа ценни витамини и минерали);
– да разширят продуктовата гама, като произвеждат бутикови меденки, и да увеличат производствения капацитет;
– да изработят нови опаковъчни кутии, които да създават приятно настроение на купувачите. - Екипът с предмет на дейност „Производство и търговия на дънкови облекла“ предлага на фирмата следните иновации:
– да отглеждат текстил от водорасли по нова технология;
– да рециклират полиестер (полиестерът е най-разпространеният материал за производство на дънкови платове, но е труден за рециклиране), като използват нова технология от микроби, които се хранят с полиестера и по този начин го рециклират без понижение на качеството му;
– да започнат развитието на прототипен продукт от отпадъчен памук;
– да създадат нова материя от отпадъчни материали от цитруси;
– да разширят екипа по проучване и развитие с кадрите, притежаващи ключови знания, и да започнат работа с мащабни компании за тестване на продукта. - Екипът с предмет на дейност „Производство и търговия на хляб и хлебни изделия“ предлага на фирмата следните иновации:
– да започнат да работят с „маено тесто” (най-добре се развиват ароматите, ако маеното тесто е захванато от пълнозърнесто брашно, защото повечето от амилолитичните ензими се намират в обвивката на пшеничното зърно) – рядката маено-брашнена каша е отлична среда за развитие на ензимите и оформяне на крайния аромат;
– да използват млечнокисела суроватка, която остава като вторичен продукт от производството на сирене и кашкавал, екстракт от див чесън, киселец и кисело мляко, което ще има благоприятен ефект върху вкусовите качества на хляба;
– да използват натурална закваска, разработена от брашното на твърда пшеница – предимствата са неповторим аромат и вкус, влажна среда и хрупкава коричка, изцяло натурални съставки и изключителна гъвкавост в приложението. - Екипът с предмет на дейност „Производство и търговия на салати“ предлага на фирмата следните иновации:
– да произвеждат салати от екологично чисти продукти, които не съдържат консерванти, подобрители и ГМО;
– да поставят салатите в стъклени бурканчета (а не в пластмасови кутии, които трудно се рециклират), като така ще се постигне по-добро съхранение на вкуса и свежестта на всяка салата;
– да започнат да произвеждат свежи плодови салати от предварително подбрани плодове без консерванти, изкуствени оцветители и стабилизатори;
– да закупят вендинг машини за пресни биосалати, които да поставят в офиси и обществени сгради. - Екипът с предмет на дейност „Производство и продажба на пици“ предлага на фирмата следните иновации:
– да произвеждат пици по нова технология, като тестото се омесва само от брашно, вода, сол и зехтин и водното съдържание е 85%; след замесването тестото да се съхранява в специални съдове, където да втасва и узрява 48 часа, което гарантира, че всички процеси на ферментация ще се случват, преди да попадне в организма;
– да приложат шоково замразяване на зелечуците с течен азот или въглероден диоксид, като това ще гарантира пълноценен вкус и свеж външен вид след размразяване (шоковото замразяване се осъществява с голяма скорост, при която водата образува много фини кристалчета, така се запазват всички свойства на продуктите, защото не позволява нарушаване на клетъчната им структура от получения лед);
– да използват кутии за доставка с клапи, които ще позволяват циркулация на въздуха и по този начин ще запазват топлината на пицата. - Екипът с предмет на дейност „Производство и търговия на спално бельо“ предлага на фирмата следните иновации:
– да използват ранфорс за спално бельо – тъкан, съставена 100% от памук, която не предизвиква изпотяване, запарване на тялото, кожни раздразнения и алергии, изключително издръжлива, фина и мека (голямата мекота и здравина спрямо стандартните видове „хасета” се дължат на структурата на нишката, представляваща усукана прежда, което придава и по-малка свиваемост на спалното бельо);
– да използват перкал за спално бельо – мек плат, изключително нежен на допир и с голяма издръжливост (изработва се от допълнително заздравени рингови прежди по специална технология на сплитка едно към едно, иновативен начин на тъкане, който прави перкала здрава и устойчива материя);
– да използват технологията 3D дигитален печат, при което ще постигнат силно приближаване към реалното възприятие и предизвикания от това емоционален ефект.
Резултати от приложението на описания метод на обучение чрез изработване на бизнес план:
- Реализира се взаимодействие между училището и бизнеса, като учениците посещават реални фирми и ползват услугите на консултанти от бизнеса;
- Придобиват се теоретични знания и се развиват практически умения у учениците;
- Чрез работата в екип се усъвършенстват качества на учениците като концентрация, отговорност, дисциплинираност, комуникативност и креативност;
- Представят се иновационни идеи от учениците към фирмите;
- На основата на представените идеи бизнесът подобрява производствената си дейност и повишава печалбата си;
- Изработеният бизнес план може да послужи на учениците като основа за стартиране на собствен бизнес.
Използването на бизнес плана в контекста на компетентностния подход в образованието представлява по същество привеждането му в съответствие с новите условия и перспективи, проявление на стратегическата му ориентация към самообновяване. Именно тя тласка личността към овладяване на умения да функционира в новите форми на социален живот, стремейки се да се научи да живее и работи заедно с другите в условията на глобализация, ефективно да се справя със своите динамично развиващи се професионални и житейски проблеми (Вацов, 2015).
-
- Василева-Иванова, Р. (2014). Компетентностният подход в обучението по математика (с. 180–185). В: Научни трудове на Русенския университет. Том 53, серия 6.2: http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp14/6.2/6.2-32.pdf
- Вацов, Св. (2015). Предизвикателствата на компетентностния подход: http://четвърта-власт.онлайн/2015/08/30/предизвикателствата-на-компетентнос/
- Линдер, Й. и др. (2008). Предприемачество и мениджмънт. Ч. ІІ. София: ИК „Дионис“.
- Недева, Г. (2016). Бизнес план: hebros.eu/wp-content/uploads/2016/07/Бизнес-план-1.doc
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище (с. 86–120). В: Годишник на БСУ. Т. ХХХIV. Бургас: БСУ.
- Цанков, Н. & Генова, Л. (2009). Компетентностният подход в образованието. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
-
Гергана Узунова, ПГИ „Иван Илиев“, Благоевград
uzunova_74@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова