На основание Решение № 391 на Министерския съвет от 17 юли 2017 г. за приемане на Списък на иновативните училища за учебната 2017/2018 година 18 СУ „Уилям Гладстон“ получи статут на иновативно училище. Проектът, с който училището заслужи този статут и който започна да реализира в рамките на следващите четири учебни години, е свързан с въвеждането на т.нар. експедиционен модел на обучение (expeditionary learning education)1. Основните принципи на този модел се заключават в развитие на творческо мислене, екипна работа и сътрудничество, самооткривателство, отговорност към собственото образование, емпатия и уважение към другите, изграждане на здрава връзка с природата и опазване на околната среда2.В статията са представени анализ и самооценка на първата година от въвеждането на т.нар. експедиционен модел на обучение в 18 СУ „Уилям Гладстон“ – София. Описани са реализираните от сформираните интердисциплинарни екипи експедиции и дейности в начален, прогимназиален и гимназиален етап на училището. Очертани са постижения на професионалните учебни общности и са направени заключения от опита по въвеждането и интегрирането на експедиционния модел на обучение чрез метода „Разбиране по дизайн“.
Внедряването на експедиционния модел на обучение е последваща стъпка от стратегията на училището за превръщането му в училище с преподаване по проектно базирано обучение (ПБО) и е резултат от задълбочен анализ на образователната и професионалната среда в институцията. Изборът е повлиян от предходни положителни практики и ценни уроци, обусловени от полезното сътрудничество с Фондация „Америка за България”, както и от опита на 18 СУ „Уилям Гладстон” в програмите за мобилност на „Еразъм+”. Именно вследствие на сътрудничеството с Фондацията и с оглед на профила и конкретните нужди на училището ръководството и педагогическият екип се спряха на конкретен метод на ПБО, наречен Разбиране по дизайн (Understanding by design), чрез който експедиционният модел на обучение да бъде интегриран3.
Профилът на учебното заведение – най-голямото училище в България, център за преподаване на източни и западни езици и култури, обединяващо традиции и съвременност и заемащо водещо място по успеваемост на НВО и ДЗИ по български език и литература и по математика – е една от основните причини проектът SAGURO – експедиционният модел в действие да акцентира върху потенциала на началните учители и учителите по японски език, БЕЛ и математика. Така още в края на учебната 2016/2017 година се сформираха три интердисциплинарни екипа – професионални учебни общности (ПУО) – за паралелките с японски език в 1., 5. и 8. клас с цел да се въведе и интегрира от началото на следващата учебна година експедиционният модел на обучение чрез метода „Разбиране по дизайн“. Идеята бе иновацията да се стартира едновременно в начален, прогимназиален и гимназиален етап с тенденция работата да продължи през целия период на обучение на паралелките, а добрите практики да бъдат споделяни и все повече екипи (ПУО) да работят по същия модел, докато той не се превърне в запазена марка и стандарт на обучението в 18 СУ.
Работата на трите професионални учебни общности започна в началото на октомври 2017 година и продължи до края на учебната година. Всеки екип провеждаше регулярно срещи както помежду си (ежеседмично), така и с ръководството, като всички дейности и важни решения бяха разглеждани съвместно и минаваха през необходимото одобрение.
Всяка професионална учебна общност разработи и осъществи по две експедиции – интердисциплинарни, дългосрочни и предварително планирани според стандартите на МОН и нуждите на учениците проекти.
1 2