В следващите редове е описан интердисциплинарен урок от педагогическата практика на автора – английски език, биология и физика – на тема „Пчелите умират заради телефонни разговори”, проведен в 9. клас.
Урокът, предвиден в учебника по английски език за 9. клас, е само текст за четене с разбиране със заглавието „Пчелите умират заради телефонни разговори“. На пръв поглед нищо не предвещаваше, че този този текст ще се превърне в интердисциплинарен урок, докато не бяха разгледани по-задълбочено целите и съдържанието на урока и не бе обърнато специално внимание на ключовите думи в заглавието – пчели, телефонни разговори. Това породи идеята темата да се разгледа и от друг ъгъл – от гледната точка на биологията и физиката. На запитването към колегите по предметите учителят по биология откликна с охота, но преподавателят по физика първоначално отказа с аргумента, че по учебна програма проблемът в този урок е заложен чак в 12. клас. Въпреки тези съображения решихме да реализираме урока и започнахме подготовката. Работихме заедно, но и поотделно, за да конструираме урока спрямо типичните за всеки предмет понятия, като планирахме общи дейности и за трите дисциплини. За предварителна подготовка на учениците по английски език и биология бяха определени по 3 часа. Самият урок е с продължителност 2 часа.
Интердисциплинарен урок „Пчелите умират заради телефонни разговори”
Предварителна подготовка на урока
1. Разделяне на учениците на 4 екипа.
2. Проучване на факторите, водещи до изчезването на пчелите, и тяхното въздействие върху популацията.
3. Анализ на водещите до изчезването на пчелите фактори.
4. Изучаване на специфични термини, свързани с темата, на анлийски език.
5. Изготвяне на въпроси за играта „2Bee or nottoobee?” в дигиталната платформа Socrative.
6. Проучване на теорията на Айнщайн за относителността и връзката между вълните, излъчвани от телефоните, и влиянието им върху пчелите.
7. Експеримент с телефон и пуканки.
8. Синтез и обобщение на всички данни и факти.
Ход на урока
1. Представяне на готовите интерактивни продукти на английски език.
2. Дискусия на тема „Значимостта на пчелите за човечеството”.
3. Игра „2Bee or nottoobee?” в дигиталната платформа Socrative.
4. Попълване на карта за самооценка в Гугъл формуляр.
5. Обратна връзка от учителите за свършената работа.
Въз основа на собствения ни педагогически опит споделяме мнението, че предимствата от реализирането на подобни интердисциплинарни уроци са много повече от недостатъците.
Интердисциплинарното обучение спомага развитието на познавателните способности на учениците – мозъчни умения и умствени процеси, които са необходими за изпълнението на различни задачи. Алън Репко посочва редица когнитивни атрибути, които интердисциплинарното обучение подхранва.
Интердисциплинарното обучение помага на учениците (Repko, 2008):
- да придобият перспективно мислене – способността да се разберат множество гледни точки по дадена тема;
- да придобият разбиране за сложността на проблемите и способност да ги разглеждат като цяло;
- да се научат да подхождат по различен начин към един и същ проблем, съобразно с различните дисциплини и специфичните им правила по отношение на приложимите доказателства, което води до по-широко разбиране на проблема след проучването му;
- да осъзнаят, че всяка дисциплина приема различни механизми за анализ и подходи за оценка на приложимостта на своите прозрения;
- да избират начина, по който да учат (Според видния психолог Хауърд Гарднър хората носят множество форми на интелигентност. Предвид факта, че учениците са разнородни в техните стилове на учене и имат различен произход, интереси, опит, таланти и ценности, той вярва, че изготвянето на широк спектър от рамки и методологии ще засили ангажираността им и по този начин и ученето);
- да се включват пълноценно и да допринасят за диалога;
- да разберат, че има етични измерения на повечето въпроси, предизвикващи загриженост (правилно и погрешно, добро и зло, справедливо и несправедливо – все субективни категории, имащи отношение към възпитанието на ученика);
- да работят със собствено темпо, тъй като времето за изпълнение на задачата е по-удължено;
- да развият качества и умения за работа в екип.
Ще посочим и някои проблеми и недостатъци, които се наблюдават при провеждането на интердисциплинарно обучение, но смятаме, че може да бъдат преодолени.
- Неумението на учениците да планират правилно времето си. При мултидисциплинарен екип е необходимо учениците не само да завършат собствената си работа, но и да комуникират с техните съотборници и да реагират на измененията. Нашите ученици са свикнали да правят всичко в последния момент.
- Различията в знанията на учениците от един екип. В доста от ситуациите се случва от общо 7 ученици в екипа работата да вършат четирима, за да не се провали проектът, въпреки че всеки има делегирани задължения.
- Различията в мотивацията на участниците от един екип. В повечете екипи работят най-мотивираните ученици, въпреки че всеки има определени задачи и отговорности.
- Нежеланието за сътрудничество с всички членове на екипа. Личностните характеристики на съотборниците понякога оказват неблагоприятно влияние върху процеса на учене.
- Неумението да се оценяват адекватно. Въпреки че предварително е изработена карта с критерии за самооценка, учениците не се съобразяват с тях.
В заключение, интердисциплинарното обучение е в своя разцвет и е въпрос на време и на повече практика недостатъците му да се изгладят. Трябва да се даде шанс и свобода на преподавателите в училищата да го практикуват. Централизацията на образователната система и недостатъчната професионална автономност на учителите ограничават личната инициатива, творчеството и водят до демотивация на педагогическия състав. Учителите живеем с надеждата за децентрализация на системата, а дотогава ще продължим, макар и спорадично, да провеждаме интердисциплинарни уроци, защото – убедени сме – това е по-успешното обучение.
-
- Repko, Al. (2008). Interdisciplinary Research: Process and Theory. SAGE Publications, Inc.
- http://www.icrj.eu/13/article1.html
- https://www.socrative.com
-
Магдалена Пенева, 51 СУ „Елисавета Багряна“, София
m.peneva@51school.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова