Използването на новите технологии в учебния процес и в частност в обучението по математика стана обичайно явление в нашето съвремие. То позволява да се разшири информационното поле на урока, чиято ефективност се повишава, ако той е наситен с достатъчна по обем и разнообразна по форма работа, която увлича учениците в активно участие и стимулира техния интерес.В статията е разгледано използването на информационно-комуникационните технологии в обучението по математика. Описано е конкретно приложение на новите технологии при подготовката и провеждането на урок за числото пи (π). Представени са дейности и резултати, подкрепящи становището на автора, че математиката е красива наука и изучаването й може да бъде интересно и забавно за учениците.
В педагогическата си практика използвам компютър в няколко насоки:
- за проверка и диагностика на изучения материал;
- за постигане на елементарни умения и навици след изучената тема;
- за работа с ученици с обучителни затруднения по предмета, при които използването на компютър повишава интереса в процеса на обучение;
- за по-голяма нагледност на изучавания материал.
Ефективност се постига и чрез мултимедийния проектор, който позволява на учителя да разшири възможностите на урока. Преподавателят може да демонстрира на учениците чертежи и графики, правени в реално време, да добави за пояснения звук, видео, анимации, което води до по-бързо възприемане на новия материал.
В практиката си използвам и презентации – както създадени от мен, така и внимателно подбрани интернет ресурси, което позволява:
- да се демонстрират на учениците точни и добре оформени решения;
- да се демонстрират абстрактни понятия и обекти;
- да се постигне оптимално темпо на работа с учениците;
- да се обхване по-голям обем материал;
- да се покаже на учениците красотата на геометричните чертежи;
- да се стимулира и повиши познавателният интерес;
- да се внесе занимателен елемент;
- да се подтикнат учениците да използват домашния си компютър в самоподготовката по математика;
- да се постигне ефектът на бърза обратна връзка.
Интерактивната дъска намира приложение в преподаването и значително подпомага подготовката на учителя посредством:
- използването на мултитъч технология и уникален софтуер, чрез които всяка графика и чертеж стават изключително прецизни и точни;
- възможността урокът, който се преподава в реално време, да бъде съхранен и използван като електронен ресурс;
- възможността записваните на дъската формули да бъдат преобразувани в компютърен шрифт, което води до по-точно възприемане от учениците;
- създаването на работна тетрадка, в която може да се запишат произволен брой листове и да се избере дизайн, с който да се постигне естетическа наслада;
- компютърните симулации, които учителят може да използва, съобразно с изучавания материал.
Това са само част от предимствата, които има електронната дъска.
Развитието на математическите знания на ученика се постигат не само в час, но и при самоподготовката вкъщи. Той може да използва компютъра си:
- за решаване на електронни тестове върху изучавания материал, чрез което проверява нивото на усвоените знания;
- за създаване на презентации по зададена тема, свързана с изучавания материал;
- за изучаване и ползване на математически софтуер.
Това са много полезни дейности, включващи различни умения, в основата на които са творческите: да се подбере материал, да се синтезира и прецени кое би било по-интересно и забавно и в същото време – научнообосновано и точно.